Olbrzymia kara za organizację pokazów pościeli czy odkurzaczy. UOKiK dopatrzył się zawyżania cen

Organizująca pokazy handlowe, między innymi pościeli czy odkurzaczy firma Swiss-Med musi zapłacić ponad 1,6 mln zł kary. Wszystko za sprawą decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, według którego firma wprowadzała klientów w błąd.

UOKiK w specjalnym komunikacie wyjaśnił, jakie praktyki stosowała firma Swiss-Med, aby zwabić klientów i sprzedać im produkty po zawyżonych cenach. Było to na przykład wymyślanie nieprawdziwych pretekstów spotkania lub oferowanie nagród i promocji, których w praktyce nie było.

UOKiK wyszczególnia fałszywe praktyki firmy Swiss-Med

Wśród podanych przez UOKiK przykładów wskazano zaproszenie na debatę o zdrowym stylu życia, podczas której wszystkie obecne pary miały otrzymać wielofunkcyjny ekspres do kawy. W rzeczywistości spotkanie przybierało formę prezentacji i sprzedaży produktów, zaś wręczane nagrody przyjmowały postać kawiarek lub ekspresów przelewowych o wartości maksymalnie kilkudziesięciu złotych.

W dalszej części komunikatu UOKiK wyjaśnił, że Swiss-Med kusił podczas prezentacji "wyjątkowymi promocjami". Chodzi o zestawy z pościelą wełnianą i innymi urządzeniami (np. odkurzaczem czy matą masującą), warte 10,5 tys. złotych. Osobno kupowane produkty miały rzekomo kosztować 45 tys. zł.

Firma sprzedawała produkty tylko w zestawach, zaś ich ustalone w cenniku ceny, które znali tylko handlowcy były równe fikcyjnym cenom promocyjnym. Stawki, jakie należało zapłacić za poszczególne produkty umieszczono jedynie na stronie internetowej, na której nie można było dokonać zakupów.

Olbrzymia kara. Ponad 1,6 mln zł i nakaz zakończenia takich praktyk

- Za nieuczciwe praktyki rynkowe - wprowadzanie konsumentów w błąd, obiecywanie im nieistniejących korzyści - nałożyłem na spółkę Swiss-Med karę finansową w wysokości 1,6 mln zł. Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Nałożona na Swiss-Med kara w wysokości 1 654 961 złotych to nie wszystko. Prezes UOKiK nakazał ponadto firmie natychmiastowe zaprzestanie kwestionowanych praktyk i poinformowanie poszkodowanych konsumentów o decyzji.

Zobacz wideo Beata Maciejewska gościnią Zielonego Poranka Gazeta.pl (2.10)
Więcej o: