Kilka dni temu PKN Orlen poinformował o przejęciu spółki Polska Press, która wydaje kilkadziesiąt dzienników i serwisów internetowych. Państwowy gigant paliwowy podkreślał, że transakcja ta wpisuje się w strategiczne plany w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej.
Decyzja Orlenu wywołała falę komentarzy, a niektórzy eksperci zwracali uwagę na fakt, że przejęcie jednego z największych wydawców w Polsce, może być podyktowane względami politycznymi i stanowi element planu "repolonizacji mediów", do którego realizacji dąży Prawo i Sprawiedliwość.
Orlen zyskuje przede wszystkim machinę PR-ową. A będąc bardziej dokładnym, machinę propagandową. Od strony biznesowej trudno mi się wypowiedzieć, ponieważ nie znam wyników grupy Polska Press. Nie wiem, czy i jak dochodowy jest to interes. Powszechnie wiadomo, że prasa drukowana nie notuje zbyt dobrych wyników. Orlen jednak nie kupuje grupy Polska Press po to, by zrobić na niej dochodowy biznes. To posunięcie polityczno-propagandowe
- ocenił Piotr Kuczyński, analityk rynków finansowych w rozmowie z Next.gazeta.pl.
W niedzielę na antenie Polskiego Radia do sprawy przejęcia Polska Press przez Orlen po raz kolejny odniósł się prezes paliwowego giganta, Daniel Obajtek. Podkreślił on, że decyzja o zakupie zapadła po konsultacjach z gronem analityków i ekspertów. Obajtek dodał, że zakup grupy Polska Press ma na celu między innymi budowę synergii Orlenu w nowych obszarach biznesowych.
- W Polska Press są tylko media, ale również drukarnie - mówił prezes Orlenu. - Posiadamy przecież Grupę Energa, która drukuje około trzech milionów faktur, bo ma około trzech milionów odbiorców. My również jako Orlen bardzo dużo drukujemy i korzystamy z drukarni" - dodał.
Daniel Obajtek powiedział, że zakup Polska Press pozwoli na wzmocnienie pozycji Orlenu na rynku krajowym i międzynarodowym. Podkreślił, że dzięki transakcji państwowy koncern zyska nowe narzędzia docierania do klientów.
- Orlen to nie tylko biznes, ale też bezpieczeństwo narodowe - powiedział Daniel Obajtek. - To jest największa spółka nie tylko w Polsce, ale też w tej części Europy. Musi się bardzo mocno rozwijać i podążać za nowymi trendami. Z Orlenu korzystają wszyscy. W sposób pośredni czy bezpośredni. Orlen musi mieć narzędzia komunikacyjne.- mówił.
Zakupiona przez Orlen grupa Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko sto dwadzieścia tygodników lokalnych. Jej przychód w ubiegłym roku wyniósł blisko 400 milionów złotych.
W sobotę Onet poinformował, powołując się na źródła z kręgów władzy i zarządu jednej ze spółek, że Orlen rozważa też przejęcie spółki Gremi Media. Należą do niej m.in. "Rzeczpospolita" i "Parkiet"
"Miałby być to kolejny krok na drodze do tzw. repolonizacji rynku mediów w Polsce, na którą zielone światło dał prezesowi Orlenu Danielowi Obajtkowi szef PiS-u Jarosław Kaczyński" - pisze portal.