Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała tygodniowy raport odwiedzalności za okres 3-9 maja. "Pierwszy tydzień maja najlepszy spośród dotychczasowych wyników otwarcia notowanych zaraz po zakończeniu lockdownów" - czytamy. Od poniedziałku 3 maja do soboty 8 maja obiekty handlowe odwiedziło zaledwie 3 proc. osób mniej niż przed pandemią w 2019 roku.
W porównaniu z sytuacją po pierwszym lockdownie w roku ubiegłym średnia odwiedzalność galerii handlowych wyniosła natomiast 142 proc. Jak podaje raport, ma to być wynik rosnącego poczucia bezpieczeństwa, zwiększającej się liczby osób zaszczepionych, wysokiego optymizmu, a także od dawna odraczanych przez klientów zakupów.
Pierwszego dnia po otwarciu centrów handlowych, 4 maja bieżącego roku, placówki były odwiedzane przez średnio niemal 14 tys. osób, co jest wynikiem o 74 proc. wyższym od analogicznego, pomajówkowego okresu w 2020 roku. PRCK zapowiada jednak, że wyniki dodatkowo się poprawią, kiedy otworzy się gastronomia oraz kina. Według danych Rady, obie te kategorie zakupowe odpowiadają za około 10 proc. ruchu notowanego w centrach.
- Cieszy nas powrót klientów do centrów handlowych. To najlepszy dowód na to, że Polacy nie rezygnują z zakupów stacjonarnych, a wręcz wstrzymali się z realizacją części potrzeb zakupowych do czasu otwarcia galerii. Liczymy na utrzymanie się wskaźników odwiedzalności, co pozwoli najemcom odrabiać straty poniesione podczas lockdownów. Pierwszą zapowiedź optymistycznego trendu mieliśmy w lutym br., kiedy obroty w centrach handlowych osiągnęły poziom wyższy niż przed pandemią. Biorąc pod uwagę zmianę przyzwyczajeń zakupowych, jaką obserwujemy od kilku miesięcy, a więc bardziej celowe wizyty w pojedynkę, patrzymy na dane z optymizmem i liczymy na wysoką konwersj - powiedział Dyrektor Zarządzający PRCK, Krzysztof Poznański.