Tydzień temu Global Finance przygotował kolejny światowy ranking prezesów banków centralnych. Adam Glapiński został oceniony, drugi rok z rzędu, na C (w skali od A do F, gdzie A to najlepsza, a F najgorsza nota). W odpowiedzi na to, na Twitterze NBP pojawiło się kilkanaście tweetów z "zasługami" prezesa NBP. Chwilę po tym uaktywniło się również konto Biuro Prasowe NBP, zamieszczając dość dziwaczne, jak na bank centralny europejskiego kraju, wpisy.
Pierwszy enigmatyczny wpis nawiązujący do polowania pojawił się w czwartek 4 listopada.
Kierownik polowania zagrał na trąbce i ogary poszły w las
- napisało Biuro Prasowe NBP.
Do polowania nawiązało w kolejnym wpisie z niedzieli 7 listopada:
Kto jest „kierownikiem polowania"? Podpowiedź: dał sygnał i uruchomił wielką falę ataków na Narodowy Bank Polski.
W ankiecie do wyboru są odpowiedzi: Donald, Colargol, Maja i Gargamel. Pierwsza może być Kaczorem Donaldem, ale zapewne sugeruje Donalda Tuska, którego o inflację oskarżał ostatnio także premier Mateusz Morawiecki.
50 proc. głosujących w twitterowej sondzie wskazało, jako kierownika polowania, Gargamela, 35,8 proc. głosów otrzymał Donald, 7,8 proc. Colargol i 6,4 proc. Maja.
Pojawiły się podejrzenia, że konto Biuro Prasowe NBP na Twitterze, być może jest fake'owe, bo to aż niewiarygodne, by biuro prasowe poważnej instytucji zajmowało się takimi idiotyzmami, jednak NBP w rozmowie z portalem PRoto.pl potwierdził, że profil prowadzą osoby związane z nimi.
Profil Biura Prasowego NBP na TT stworzyliśmy do relacji z wybranymi dziennikarzami, szczególnie tam aktywnymi. Część dziennikarzy zaznacza na profilach, że przedstawia prywatne opinie. Często nie ma tam miejsca na analizy racji obu stron, za to są tam emocje, prywatne sympatie, impulsywność i działanie pod wpływem chwili. Szukaliśmy sposobu na dopasowanie się do tego trybu, ale i wyzwań, jakie narzuca komunikacja twitterowa. Mówimy wprost, czasem dosadnie, poważnie, a czasem mniej służbowo. Profil Biura Prasowego NBP ma bardziej ludzkie oblicze – są emocje, jest riposta, jest na czas. Ten kanał komunikacji traktujemy również jako narzędzie do odpowiedzi na hejt i dezinformację, ale przede wszystkim jako uzupełnienie sms-owej, mailowej i telefonicznej korespondencji. Do oficjalnej komunikacji banku pozostaje profil @nbppl"
- powiedział dr Piotr Turek, dyrektor Departamentu Komunikacji Narodowego Banku Polskiego