Black Friday 2021. Rabaty ponad dwukrotnie mniejsze niż inflacja [RAPORT]

Black Friday 2021 nie był w Polsce przełomowy. Obniżki cen wciąż były symboliczne i znacznie niższe niż inflacja. Deklaracje sklepów o 70 proc. rabatach nie miały nic wspólnego z rzeczywistością - wynika z raportu Deloitte.

Deloitte podsumował przedświąteczny okres zakupowy w raporcie "Zakupy Świąteczne 2021". Badanie uwzględniło również tegoroczny Black Friday. Niestety, po raz kolejny okazało się, że w Polsce to "święto ściemy". 

Zobacz wideo Nowy król średniej półki? Oto cztery rzeczy, które warto wiedzieć na temat Huawei nova 9 [TOPtech]

Black Friday 2021. Przeceny mniejsze niż inflacja

Ze "Świątecznego Barometru Cenowego" wynika, że w Black Friday w porównaniu do piątku 19 listopada obniżki cen sięgnęły średnio jedynie 3,6 proc - podaje DeloitteInflacja w listopadzie r/r wyniosła natomiast 7,7 proc.

Monitorowaliśmy strategie sprzedawców już na dwa tygodnie przed Black Friday. Pomiędzy piątkiem 12 listopada a piątkiem 26 listopada, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wyniosła średnio 3,6 proc. W ubiegłym roku było to 3,4 proc., a dwa lata temu 4 proc., czyli widać, że strategie sprzedawców są konsekwentnie realizowane i przynoszą oczekiwane efekty. W bardzo niewielu przypadkach obniżki były większe niż 5 proc. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł niespełna 3,1 proc., więc możemy mówić, że ponownie w Black Friday wartość badanego koszyka produktów właściwie się nie zmieniła

- mówi Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte. 

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl 

Względem poprzedniego roku, 68 proc. z 309 produktów kosztowało podczas Black Friday 2021 więcej. Ceny spadły w 32 proc. przypadków. 

Porównanie cen względem 2020 roku może być w tym roku zaburzone poprzez negatywny efekt inflacji. Co ciekawe, największe wzrosty cen starszych modeli zaobserwowaliśmy w przypadku telewizorów, konsol do gry oraz zabawek. Z kolei najbardziej spadły przeciętne ceny gier. Do średniego spadku cen o około 17 proc. w tej kategorii mogło przyczynić się również wzmożone zaangażowanie sklepów w działania promocyjne

- mówi Adrian Koniecko, starszy konsultant w zespole strategii, Deloitte.

Ceny rosną, a sklepy internetowe niechętnie wprowadzają rabaty

Najbardziej przeceniona kategorią były gry komputerowe, przy czym impuls do obniżek często płynął od producenta. W tej kategorii rabaty sięgnęły ponad 20 proc. Spośród ponad 400 przeanalizowanych produktów w przypadku 47 proc. średnia cena spadła w porównaniu do tej z 19 listopada. Rok temu było to 48 proc. Co trzeci produkt podrożał, 20 proc. nie zmieniło ceny.

Najwyższa obniżka to 36 proc. mimo że sklepy deklarowały rabaty na poziomie nawet 70 proc. W przypadku 10-15 proc. Deloitte i Dealavo zanotowało podwyżkę cen produktów w Black Friday. 

Ponadto aż 57 proc. sklepów internetowych nie uczestniczyło aktywnie w promocjach na Black Friday 2021 (odsetek sklepów jest nieco niższy w przypadku porównania koszyka na dwa tygodnie przed tym dniem i wynosi około 46 proc.). Wyróżniają się tutaj sprzedawcy gier, spośród których aż 80 proc. komunikowało obniżki. 

Więcej o: