Rosja nie odda ponad 200 dzierżawionych samolotów. Przywłaszczy je sobie. Straty? 10 mld dolarów

Władimir Putin przyjął w zeszłym tygodniu nowe prawo o nacjonalizacji samolotów. Ustawa pozwala Rosji przywłaszczyć sobie samoloty należące do zagranicznych firm. "Financial Times" wyliczyło, że straty mogą wynieść nawet 10 mld dolarów.

Ustawa o środkach wsparcia lotnictwa cywilnego została przyjęta przez rosyjski rząd 14 marca. Według nowego prawa kilkaset samolotów, dzierżawionych od firm z Europy m.in. przez rosyjskie linie lotnicze Aerofłot, nie zostanie zwróconych do ich właścicieli. W uzasadnieniu do ustawy napisano, że "ma ona na celu zachowanie zagranicznej floty powietrznej rosyjskich operatorów w obliczu sankcji". 

Więcej o wprowadzonym w Rosji prawie w poniższym artykule >>>>>> 

Rosja nie zwróci leasingowanych samolotów 

"Financial Times" podał we wtorek, że najbardziej ucierpią spółki zarejestrowane w Irlandii. Według szacunków firmy doradczej Cirium samoloty, które Irlandczycy wydzierżawili Rosji, wyceniane są na 4 mld dolarów. Spośród firm z tego kraju zdecydowanie najbardziej poszkodowana jest AerCap, która miała w Rosji 152 samoloty o wartości 2,1 mld euro. Nieco mniejsze straty odnotuje inna irlandzka firma Avalon posiadająca tam 14 samolotów o wartości 320 mln euro

Stratni będą również Japończycy. SMBC Aviation Capital, japońska firma, która miała duże udziały w rosyjskim rynku lotniczym, straci 1,3 mld dolarów. Rosjanie zabrali im 34 samoloty.  

Więcej informacji ze świata i kraju znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl.

Rosja nie odda samolotów. Czy będzie przykładem dla Chin?

"Financial Times" spekuluje, że ta sytuacja może stworzyć groźny precedens. Największe firmy leasingowe samolotów mogą długo walczyć prawnie z ubezpieczycielami o to, kto powinien ponieść koszty, albo nawet spisać na straty swoje maszyny.  

Dziennik powołuje się na wypowiedź jednego z dyrektorów wyższego szczebla, który pyta "Co z Chinami?". I tłumaczy, że strata rosyjskiego rynku z punktu widzenia leasingowego i finansowego jest czymś, na co branża "może sobie pozwolić", ale Chiny już takim rynkiem nie są. Dlatego pyta z niepokojem: - Jeśli to mogło się zdarzyć w Rosji, to czy może się zdarzyć w Chinach?  

Zobacz wideo Derusyfikacja polskiego przemysłu jest możliwa? Pytamy senatora Bosackiego Wybierz serwis

Najnowsze informacje z Ukrainy po ukraińsku w naszym serwisie ukrayina.pl.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.

Więcej o: