Jak zostać kontrolerem lotów? Co trzeba zrobić? Praca nie dla każdego

Jak zostać kontrolerem lotów? Praca na tym stanowisku wiąże się z dużą odpowiedzialnością za bezpieczeństwo pasażerów. Wymaga odpowiedniego przygotowania i koncentracji. Średnio 100 kandydatów zgłasza się na każde miejsce, ale upragnioną licencję otrzymuje tylko garstka - podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Jak zostać kontrolerem lotów? Szkoleniem oraz zatrudnianiem cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego zajmuje się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Po ogłoszeniu przez nią rekrutacji zainteresowani powinni wysłać swoje zgłoszenie. Warto jednak pamiętać, że przez odpowiedzialność za życie pasażerów i świadomość konsekwencji najmniejszej pomyłki, praca na tym stanowisku wiąże się z ogromnym stresem, którego często nie są w stanie zrekompensować nawet wysokie zarobki.

Więcej informacji ze świata i kraju znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl.

Zobacz wideo Ćwiczenia elitarnej dywizji USA, która ma częściowo trafić do Polski

Jak zostać kontrolerem lotów? Warunki, które trzeba spełnić

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w Polsce instytucją, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. "Dba o bezpieczeństwo pasażerów blisko 3 tys. samolotów przemieszczających się nad Polską. Nadzorowana i kontrolowana przez nas przestrzeń powietrzna liczy przeszło 334 tys. km2 i jest jedną z największych w Europie" - czytamy na oficjalnej stronie agencji. Jakie warunki trzeba spełniać, aby zasilić zespół?  

Osoba, która chce zostać kontrolerem ruchu lotniczego, musi spełnić następujące wymagania:

  • wykształcenie minimum średnie maturalne,
  • dobry stan zdrowia,
  • bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie,
  • biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie,
  • poprawna wymowa oraz dobra dykcja,
  • korzystanie z pełni praw publicznych.

Na stanowisku dobrze widziane są także następujące predyspozycje: 

  • umiejętność analizy sytuacji i podejmowania decyzji,
  • spostrzegawczość i dobra orientacja w przestrzeni,
  • skuteczność w radzeniu sobie ze stresem,
  • determinacja w dążeniu do wyznaczonego celu,
  • umiejętność współpracy,
  • gotowość do nauki oraz motywacja do nabywania nowej wiedzy i umiejętności.

Jak zostać kontrolerem lotów? Rekrutacja

Jeśli kandydat spełni opisane wymagania, rozpoczyna proces rekrutacji, który składa się z 4 etapów:

  1. analiza złożonej aplikacji;
  2. testy predyspozycyjne FEAST (ang. First European Air Traffic Controller Selection Test) w formie elektronicznej;
  3. Assessment Centre;
  4. rozmowa kwalifikacyjna i Badania Lotniczo-Lekarskie (Klasa III).

Osoby, którym uda się zakwalifikować na stanowisko, muszą przejść jeszcze etap szkoleniowy, który trwa ok. 2 lata i składa się z następujących etapów:

Kurs podstawowy w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:

  • szkolenie teoretyczne - kurs podstawowy BASIC (12-13 tygodni),
  • sesja egzaminacyjna - teoretyczna (2 tygodnie),
  • ocena podstawowych, praktycznych umiejętności na symulatorze.

Kurs w zakresie uprawnienia w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:

  • szkolenie teoretyczne - kurs w zakresie uprawnienia RATING (4-5 tygodni),
  • egzamin teoretyczny - dopuszczający do szkolenia praktycznego na symulatorze,
  • szkolenie praktyczne - symulatorowe – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4,5-5,5 miesiąca),
  • ocena praktycznych umiejętności na symulatorze do uzyskania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) - w randze egzaminu państwowego.

Kurs w zakresie uprawnienia uzupełniającego w jednostce (docelowym miejscu pracy):

  • szkolenie praktyczne w jednostce (OJT - On-the-Job Training) na stanowisku operacyjnym do uzyskania uprawnienia uzupełniającego w jednostce - (9-11 miesięcy),
  • ocena praktycznych umiejętności na symulatorze i stanowisku operacyjnym do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence) - w randze egzaminu państwowego.

Warto zwrócić uwagę, że już w trakcie nauki każdy kursant otrzymuje wynagrodzenie minimalne w ramach umowy o pracę. Dyżur kontrolera trwa 7,5 godziny, z czego 5,5 godziny spędzane jest na stanowisku operacyjnym. Dzieje się tak ze względu na wymóg 1-godzinnej przerwy po każdych dwóch godzinach pracy operacyjnej. W tym czasie kontroler ma możliwość zregenerowania sił przed kolejnymi godzinami spędzonymi w ogromnym skupieniu. 

Anita Oleksiak jest nowym szefem PAŻP Zwycięstwo związków zawodowych. Prezes PAŻP odwołany. Jest zastępczyni

Zarobki na stanowisku kontrolera lotniczego

Dane o zarobkach na stanowisku kontrolera lotniczego nie są podawane do publicznej wiadomości. Nieco więcej na temat ich wysokości mogliśmy się dowiedzieć w związku z konfliktem pomiędzy władzami PAŻP a związkami zawodowymi, który trwa od końca grudnia 2021 roku. Kontroler jest w stanie zarobić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych (w mediach mówi się o 40 tys. zł). Wyższe kwoty mogą być jednak osiągalne dopiero po wielu latach pracy.

Konflikt w PAŻP

O konflikcie w PAŻP pisaliśmy w Gazeta.pl już wielokrotnie. Dotyczy on m.in. zarobków. Pracownicy nie zaakceptowali nowych warunków zatrudnienia, które spowodowały obniżenie wynagrodzeń. Przyczyną zmian miał być spadek natężenia ruchu lotniczego spowodowany pandemią COVID-19.

- Kontrolerzy usłyszeli, że ze względu na pandemię mają zarabiać o 30-50 proc. mniej. Tymczasem kontrolerzy są wynagradzani za utrzymanie siatki połączeń w Unii Europejskiej i to Unia Europejska przekazuje na ten cel pieniądze, a także obsługiwane linie lotnicze - wyjaśnia źródło naszego portalu. Kwestię zarobków tłumaczyli też związkowcy. "Wynagrodzenia naszych członków wyniosły często nawet 6000 zł netto i rzadko przekraczają 10 000 zł" - pisali w komunikacie.

Ogromne opóźnienia w ruchu lotniczym

Jak pisaliśmy w Next.gazeta.pl, z powodu konfliktu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej opóźnienia lotów od środy 20 kwietnia do piątku 22 kwietnia, wywołane brakiem kontrolerów, są ogromne. Redakcji tvn24.pl udało się dotrzeć do dokumentów, które ukazują ich skalę. W środę suma opóźnień w ruchu lotniczym wynosiła 13 050 minut, w czwartek - 24 115 minut, a w piątek 23 272 minuty. W sumie daje to opóźnienie ponad 60 tysięcy minut.

Zeznanie podatkowe (zdjęcie ilustracyjne) PIT 2022. Kończy się czas na złożenie deklaracji. Co można odliczyć?

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.

Więcej o: