Ukraina. By pomóc w eksporcie zbóż, KE chce "korytarzy solidarnościowych". "Gigantyczne wyzwanie"

Komisja Europejska zaproponowała ustanowienie "korytarzy solidarnościowych", aby Ukraina mogła eksportować swoje zboża i importować potrzebne jej towary. Jednak ukraińskie wagony nie są kompatybilne z większością sieci kolejowej UE. - To gigantyczne wyzwanie - powiedziała unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.

W wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę i blokady ukraińskich portów, zboża i inne produkty rolne z Ukrainy nie mogą być dostarczane do swoich miejsc przeznaczenia. Zagraża to ogólnoświatowemu bezpieczeństwu żywnościowemu i pojawia się pilna potrzeba utworzenia alternatywnych szlaków logistycznych z wykorzystaniem wszystkich możliwych rodzajów transportu.

Ukraina skorzysta z unijnej infrastruktury?

Komisja Europejska w czwartkowym komunikacie przedstawiła plan działania mający na celu ustanowienie "korytarzy solidarnościowych", aby Ukraina mogła eksportować zboża i importować potrzebne jej towary - począwszy od pomocy humanitarnej, po pasze dla zwierząt i nawozy.

Więcej informacji z Ukrainy przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

20 mln ton zbóż ma zostać wywiezione z Ukrainy przed upływem trzech miesięcy przy użyciu infrastruktury UE. Jest to gigantyczne wyzwanie, więc zasadnicze znaczenie ma koordynacja i optymalizacja łańcuchów logistycznych, wprowadzenie nowych dróg i unikanie wąskich gardeł w największym możliwym stopniu

- powiedziała unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.

Komisja zaproponowała rozwiązania nadzwyczajne oraz średnio- i długoterminowe działania, których celem jest lepsze połączenie i zintegrowanie infrastruktury ukraińskiej z unijną. - Zarówno w przypadku średnio- i długoterminowych rozwiązań będziemy pracować z ukraińskimi władzami i ściśle współpracować szczególnie z sąsiednimi państwami członkowskimi, które nie szczędziły wysiłków pomagając podczas tego kryzysu - przekazała Valean.

Wagony z Ukrainy nie są kompatybilne z większością sieci kolejowej Unii Europejskiej

Po stronie ukraińskiej tysiące wagonów i samochodów ciężarowych oczekuje na odprawę. Średni czas oczekiwania dla wagonów wynosi 16 dni, a na niektórych granicach dochodzi nawet do 30 dni. Jeszcze więcej zboża gotowego do wywozu czeka na eksport w ukraińskich silosach. Wyzwaniem są różne szerokości torów: ukraińskie wagony nie są kompatybilne z większością sieci kolejowej UE, w związku z czym większość towarów musi zostać przeładowana na samochody ciężarowe lub wagony, które pasują do standardowej szerokości toru w UE. Proces ten jest czasochłonny i nie ma zbyt wielu obiektów przeładunkowych wzdłuż granic.

W wyniku rosyjskiej agresji gospodarka Ukrainy skurczy się o połowę - oceniają analitycyGospodarka Ukrainy skurczy się o połowę

Jak czytamy w komunikacie, Komisja Europejska wraz z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami będzie pracować nad zwiększeniem przepustowości infrastruktury nowych korytarzy eksportowych oraz nad utworzeniem nowych połączeń infrastrukturalnych w ramach odbudowy Ukrainy. W perspektywie krótkoterminowej będzie pracować nad następującymi działaniami:

  • Dodatkowy tabor towarowy, statki i samochody ciężarowe: Komisja wzywa uczestników rynku UE do pilnego udostępnienia dodatkowych pojazdów. W celu dopasowania popytu i podaży oraz nawiązywania odpowiednich kontaktów Komisja utworzy platformę logistyczną kojarzenia ofert i zwróci się do państw członkowskich o wyznaczenie specjalnych punktów kontaktowych ds. korytarzy solidarnościowych (punkt kompleksowej obsługi).
  • Przepustowość sieci transportowych i terminali przeładunkowych: Należy nadać priorytet ukraińskim rolnym przesyłkom eksportowym, a zarządcy infrastruktury powinni udostępnić przydziały czasu na potrzeby tego wywozu. Komisja wzywa również uczestników rynku do pilnego przekazania ruchomych urządzeń przeładunkowych do zbóż do odpowiednich terminali granicznych, aby przyspieszyć przeładunek. Umowa o transporcie drogowym z Ukrainą usunie również wąskie gardła. Aby zachęcić przewoźników z UE do zezwalania swoim pojazdom na wjazd na Ukrainę, Komisja zbada również możliwości wprowadzenia dodatkowych gwarancji finansowych.
  • Operacje celne i inne inspekcje: Komisja wzywa organy krajowe do stosowania maksymalnej elastyczności i zapewnienia odpowiedniego personelu w celu przyspieszenia procedur na przejściach granicznych. 
  • Składowanie towarów na terytorium UE: Komisja dokona oceny dostępnej pojemności magazynowej w UE i skoordynuje działania z państwami członkowskimi, aby pomóc w zapewnieniu większych możliwości tymczasowego składowania ukraińskich towarów eksportowych.

Ukraina. Rosjanie kradną zboża i sprzedają je m.in. w Syrii

Rosjanie z okupowanych terenów Ukrainy ukradli już pół miliona ton ziarna. Wywożą je drogą morską m.in. do Syrii. Wykorzystują do tego porty zlokalizowane na Krymie.

Ukraina. Na zdjęciu magazyn z pszenicą na zachodzie kraju. 25 marca 2022 r.Ukraina: Rosjanie kradną nasze zboże. "To jest zwykły rabunek"

Według informacji przekazanych przez szefa ukraińskiego resortu dyplomacji Dmytra Kułebę, wartość zrabowanego zboża to ponad 100 mln dolarów. Obecnie niemal wszystkie statki, które wypływają z portu w Sewastopolu, wywożą ukradzioną z Ukrainy produkcję rolną. Część zboża Rosja sprzedaje Syrii.

Dmytro Kułeba zaznaczył, że wcześniej ukraińscy dyplomaci zapobiegli zakupom kradzionego ukraińskiego zboża przez Egipt i Libię. Jak dodał, wszystkie podmioty zamieszane w nielegalny obrót ukraińską produkcją rolną popełniają przestępstwo i będą za nie ukarane. Rosjanie w wyniku działań wojennych prowadzonych od 24 lutego zajęli m.in. obwód chersoński na południu kraju. Tam oprócz uprawy zbóż rozwinięta jest produkcja owoców i warzyw.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Zobacz wideo Maciej Stuhr i Agnieszka Grochowska jako małżeństwo. „Fucking Bornholm" jedną z premier tygodnia
Więcej o: