Ze względu na strajki loty odwołują m.in. Brussels Airlines czy skandynawski SAS, 12 dni strajku w lipcu zaplanowała załoga Ryanaira. Udało się jednak uniknąć paraliżu w Polsce po podpisaniu porozumienia PAŻP z kontrolerami lotów.
Zobacz wideo
Kunz: Chęć podróżowania jest tak duża, że naprawdę duże lotniska korkują się
Odszkodowanie za odwołany lot. Ile wynosi?
Odszkodowanie za odwołany lot reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Przepisy mówią również o zagwarantowaniu pomocy ze strony przewoźnika.
Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
Odszkodowanie można otrzymać jeżeli:
- lot był w całości realizowany na terenie UE;
- lot zaczynał się na terenie UE;
- lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii - pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.
Odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.
Wysokość odszkodowania zależy od odległości, jaką pokonamy:
- lot do 1500 km - za jego odwołanie pasażer może dostać 250 euro odszkodowania.
- lot powyżej 1500 km w UE lub poza UE na trasie od 1500 do 3500 km - to odszkodowanie wzrasta do 400 euro.
- lot, który nie zaczyna się lub nie kończy w UE i wynosi ponad 3500 km - odszkodowanie do 600 euro.
Jakie są prawa pasażera?
Nie każdy odwołany lot pozwala otrzymać odszkodowanie. Rekompensata nie przysługuje:
- jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
- jeśli pasażer uzyskał informację o zmianie planu podróży na 14 do 7 dni przed planowaną datą - gdy zmiana obejmuje przełożenie lotu na wcześniejszą godzinę (do 2 godzin), a przylot do miejsca docelowego do 4 godzin później niż planowano.
- jeśli linia lotnicza w okresie krótszym niż siedem dni przed wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie dwugodzinnym opóźnieniem.
Oprócz odszkodowania, przy odwołanym locie przewoźnik musi:
- napoje i pożywienie - jeśli linia lotnicza tego nie zapewni, należy zapłacić samemu i zachować paragony.
- prawo do kontaktu (dwa telefony, możliwość wysłania maili lub faxu).
- zapewnienie noclegu oraz transport do niego.
- prawo do żądania zwrotu kosztów biletu (przy całkowitej rezygnacji z podróży) i prawo do żądania lotu alternatywnego.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.