Odszkodowanie za odwołany lot. Można dostać nawet 600 euro. Kiedy przysługuje?

Europejskie lotnika mają problemy z obsługą pasażerów. Loty są masowo odwoływane lub przekładane. Warto w takiej sytuacji znać prawa pasażera. Za odwołany lot można dostać nawet 600 euro odszkodowania. Jego wysokość zależy od odległości.

Ze względu na strajki loty odwołują m.in. Brussels Airlines czy skandynawski SAS, 12 dni strajku w lipcu zaplanowała załoga Ryanaira. Udało się jednak uniknąć paraliżu w Polsce po podpisaniu porozumienia PAŻP z kontrolerami lotów. 

Zobacz wideo Kunz: Chęć podróżowania jest tak duża, że naprawdę duże lotniska korkują się

Odszkodowanie za odwołany lot. Ile wynosi?

Odszkodowanie za odwołany lot reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Przepisy mówią również o zagwarantowaniu pomocy ze strony przewoźnika. 

Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl 

Odszkodowanie można otrzymać jeżeli:

  • lot był w całości realizowany na terenie UE;
  • lot zaczynał się na terenie UE;
  • lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii - pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

Odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.

Wysokość odszkodowania zależy od odległości, jaką pokonamy:

  • lot do 1500 km - za jego odwołanie pasażer może dostać 250 euro odszkodowania.
  • lot powyżej 1500 km w UE lub poza UE na trasie od 1500 do 3500 km - to odszkodowanie wzrasta do 400 euro.
  • lot, który nie zaczyna się lub nie kończy w UE i wynosi ponad 3500 km - odszkodowanie do 600 euro.

Jakie są prawa pasażera?

Nie każdy odwołany lot pozwala otrzymać odszkodowanie. Rekompensata nie przysługuje:

  • jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
  • jeśli pasażer uzyskał informację o zmianie planu podróży na 14 do 7 dni przed planowaną datą - gdy zmiana obejmuje przełożenie lotu na wcześniejszą godzinę (do 2 godzin), a przylot do miejsca docelowego do 4 godzin później niż planowano.
  • jeśli linia lotnicza w okresie krótszym niż siedem dni przed wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie dwugodzinnym opóźnieniem.

Oprócz odszkodowania, przy odwołanym locie przewoźnik musi:

  • napoje i pożywienie - jeśli linia lotnicza tego nie zapewni, należy zapłacić samemu i zachować paragony.
  • prawo do kontaktu (dwa telefony, możliwość wysłania maili lub faxu).
  • zapewnienie noclegu oraz transport do niego.
  • prawo do żądania zwrotu kosztów biletu (przy całkowitej rezygnacji z podróży) i prawo do żądania lotu alternatywnego.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.

Więcej o: