Jarosław Kaczyński złożył w weekend bardzo dużo wyborczych obietnic. Jedną z nich jest zniesienie opłat za autostrady. - Jest kwestia trochę mniejszej wagi, ale dla bardzo wielu ludzi dolegliwa. Dla właścicieli samochodów, którzy jeżdżą po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Jeżeli chodzi o opłaty państwowe, to, jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, w najkrótszym możliwie okresie my to zniesiemy - zapewnił lider PiS.
Wyjaśnił też, co w przypadku autostrad, które nie są własnością państwa. - Te sytuacje, gdzie autostrady są prywatne albo są w jakiejś dzierżawie, takie wypadki też istnieją, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimy - dodał.
Do słów szefa obozu władzy odniósł się minister cyfryzacji Janusz Cieszyński. "Skąd środki na zniesienie opłat za przejazd autostradą? Między innymi z wprowadzenia e-Toll, dzięki czemu oszczędzamy setki milionów złotych na utrzymaniu systemów IT, które sprzedawały Polsce zagraniczne firmy" - napisał w mediach społecznościowych. Polityk porównał też koszty utrzymania dwóch systemów - państwowego, który działa od końca 2021 roku, i wcześniejszego. "Koszty ViaToll: 400-500 mln rocznie (dane z raportu NIK), Koszty e-Toll: 125 mln rocznie (wg założeń z 2021)" - zaznaczył. Cieszyński wskazał również, jakie są wpływy z najnowszego narzędzia, które nadzoruje Krajowa Administracja Skarbowa. "Wpływy ze sprzedaży e-biletów autostradowych dla osobówek w 2022 roku: 157 mln złotych. Łączne wpływy e-Toll w 2022 to 2,1 mld, więc budowa systemu miała głęboki sens" - podkreślił.
Jarosław Kaczyński podczas weekendowej konwencji PiS złożył znacznie więcej wyborczych deklaracji. Głównym elementem mającym zdobyć serca wyborców jest podniesienie świadczenia 500 Plus. Od nowego roku jego wysokość (i nazwa) zmieni się na 800 Plus - zapewnia lider obozu Zjednoczonej Prawicy.
Podczas konwencji padło też kilka innych propozycji, m.in. bezpłatne leki, rewitalizacja zabytków, rozwój szkolnictwa zawodowego, wzmocnienie inwestycji.
Studia Biznes i Zielonego Poranka możecie słuchać też w wersji audio w dużych serwisach streamingowych, np. tu: