Rozbiórki i wycinki drzew pod CPK. Spółka ogłosiła nowe przetargi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości, czyli tzw. igreka. Przetargi obejmą m.in. rozbiórki oraz wycinki drzew.
Zobacz wideo Czy CPK powinno być zlikwidowane? Kosiniak-Kamysz: Ta inwestycja nie jest potrzebna

CPK poszukuje wykonawców, którzy przez najbliższe osiem lat zrealizują prace przygotowawcze przy budowie dwóch kluczowych części kolejowego "igreka", czyli linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź i Łódź - Wrocław. Łącznie to ponad 340 kilometrów kolejowych tras, na których pociągi mają rozpędzać się do 250 kilometrów na godzinę.

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił nowe przetargi. Będą rozbiórki i wycinka drzew

Przetargi dotyczą trzech obszarów: robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi, rozpoznania podłoża budowlanego oraz wycinki drzew, krzewów i prac porządkowych. W ramach pierwszego, ogłoszonego właśnie postępowania na prace rozbiórkowe, CPK podpisze umowę łącznie z 30 wykonawcami. Oferty można składać do 23 czerwca. Dwa następne przetargi - na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew - zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych dni. Powinny wyłonić odpowiednio: 15 i 30 oferentów. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie 280 milionów złotych.

Spółka CPK ma już wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków Kolei Dużych Prędkości: 140 kilometrów między Warszawą, CPK i Łodzią, 200 kilometrów między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem i 155 kilometrów między Sieradzem i Poznaniem, a także 40 kilometrów na Podkarpaciu - z Łętowni do Rzeszowa i 70 kilometrów na Śląsku - między Katowicami i czeską Ostrawą.

CPK chce zbudować najwyższą wieżę kontrolą w Polsce

Wcześniej spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego ogłosiła przetarg na projekt wieży kontrolnej w Porcie Lotniczym Solidarność. Oferty można składać do 6 czerwca. Ma to być najwyższy tego typu budynek w Polsce. Plany przewidują, że wieża kontroli lotów będzie budynkiem wysokościowym. Jej głównym elementem będzie sala operacyjna kontrolerów 90 metrów nad płytą lotniska. Jak wynika z założeń projektowych, maksymalna wysokość obiektu to 105 metrów. Precyzyjną wysokość budynku określą między innymi analizy widoczności, które zostaną przeprowadzone w początkowej fazie projektowania. Zgodnie z zakładanym harmonogramem wstępne wizualizacje wieży kontroli lotów projektant powinien przedstawić w I kwartale 2024 roku.

Dotychczas najwyższym tego typu obiektem w Polsce jest oddana do użytku w 2019 roku 46-metrowa wieża na lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach. Ponad 45 metrów, ma wieża na krakowskim lotnisku Balice. Z kolei najwyższą wieżą kontroli ruchu lotniczego na świecie jest 136-metrowy obiekt na lotnisku Dżudda w Arabii Saudyjskiej. Centralny Port Komunikacyjny ma zostać uruchomiony w 2028 roku. Z kolei komponent kolejowy CPK, czyli sieć szybkich połączeń z całej Polski do portu lotniczego w Baranowie, ma być gotowa do 2034 roku.

Więcej o: