Jednym z głównych haseł obozu władzy są niskie podatki. Premier Mateusz Morawiecki przekonuje, że je obniża. I faktycznie PIT w Polsce obniżony został z 17 do 12 proc. Tyle tylko, że jednocześnie zmieniono zasady odliczania składki zdrowotnej. Jest ona obowiązkowa dla wszystkich pracujących oraz emerytów i wynosi 9 proc. A to sprawia, że de facto z wynagrodzenia przeciętnego Polaka potrącane jest 21 proc. wynagrodzenia.
O tym, że podatki w Polsce są niskie, rząd przekonywał Polaków w specjalnym spocie reklamowym. Grupa posłów postanowiła spytać o kampanię i złożyła do marszałkini Sejmu interpelację w tym zakresie. Michał Gramatyka, Tomasz Zimoch, Mirosław Suchoń, Paulina Hennig-Kloska, Paweł Zalewski, zapytali jaki jest całkowity koszt kampanii informacyjnej o tzw. niskich podatkach. "Z czyjego budżetu kampania jest finansowana i jak jej koszt został ujęty w klasyfikacji budżetowej, w jaki sposób została wybrana firma/firmy do której/których zadań należy przygotowanie spotu o niskich podatkach, a następnie rozpowszechnianie go w mediach?" - pytali. Chcieli też wiedzieć na jaki okres została zawarta, w jakich mediach (radio, prasa, tv) ma być przeprowadzona kampania informacyjna, kto wybiera i wg jakiego klucza konkretne rozgłośnie radiowe oraz przez jaki okres czasu w mediach mają pojawiać się spoty?
Magdalena Rzeczkowska, ministerka finansów, przyznała, że kampania informacyjna miała na celu "wsparcie podatników w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków podatkowych w rozliczeniu dochodów za 2022 r.". Szefowa resortów finansów stwierdziła, że główne akcenty podejmowanych działań informacyjnych dotyczyły zachęcenia do skorzystania z usługi Twój e-PIT. "Istotne było także informowanie podatników o wprowadzonych zmianach podatkowych, które miały wpływ na ich rozliczenie i wysokość podatku za 2022 r. tj. obniżka PIT z 17 na 12 proc., podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł i progu podatkowego do 120 tys. zł, a także o zwolnieniach dla rodzin i seniorów (tzw. Niskie Podatki)" - pisze ministerka. Warto podkreślić, że rząd konsekwentnie pomija w komunikacji kwestię składki zdrowotnej. Tymczasem jej wprowadzanie jest obligatoryjne. Wcześniej niemal w całości ulegała odliczeniu od podatku.
Jak przyznaje Rzeczkowska, całkowity koszt poniesiony przez Ministerstwo Finansów na te działania wyniósł w 2023 roku 3 262 169,91 zł. Ministerka wyjaśnia też, kto zrealizował kampanię i jakie media publikowały spoty. Firma, która zrealizowała nagranie na potrzeby kampanii, została wybrana w ramach postępowania wykonawczego do umowy ramowej.
"Działania informacyjne były prowadzone [...] od 15 lutego do 2 maja. Emisja spotów odbywała się od 23 lutego do 15 marca oraz od 8 do 23 kwietnia 2023 r. w następujących mediach: TVP, Polsat, RMF FM i Polskie Radio. Dobór emitentów radiowych został dokonany z uwzględnieniem analizy mediowej, opartej na ocenie kryteriów ilościowych (jak np. koszt CPP) i jakościowych (np. jakościowe dopasowanie do grupy docelowej). Działania w prasie były prowadzone w wydaniach on-line: se.pl, fakt.pl, interia.pl, wprost.pl, businessinsider.pl, dziennik.pl, wgospodarce.pl, wydaniach internetowych Polska Press oraz w wydaniach papierowych: Dziennik Gazeta Prawna" - podsumowuje autorka odpowiedzi na interpelacje.