Słona cena za przekonywanie Polaków, że podatki w Polsce są niskie. Rząd PiS zdradził dane

Ile kosztowała kampania, gdzie opublikowano spoty, jakie media wzięły udział w kampanii przekonującej Polaków, że podatki w Polsce są niskie? Ministerska finansów Magdalena Rzeczkowska ujawniła dane, których domagała się opozycja.

Jednym z głównych haseł obozu władzy są niskie podatki. Premier Mateusz Morawiecki przekonuje, że je obniża. I faktycznie PIT w Polsce obniżony został z 17 do 12 proc. Tyle tylko, że jednocześnie zmieniono zasady odliczania składki zdrowotnej. Jest ona obowiązkowa dla wszystkich pracujących oraz emerytów i wynosi 9 proc. A to sprawia, że de facto z wynagrodzenia przeciętnego Polaka potrącane jest 21 proc. wynagrodzenia. 

Zobacz wideo "Przestrzegam! Wagnerowcy mogą przebierać się za nielegalnych migrantów". Morawiecki przy granicy

Posłowie chcą wiedzieć, ile kosztowało przekonywanie Polaków, że podatki są niskie

O tym, że podatki w Polsce są niskie, rząd przekonywał Polaków w specjalnym spocie reklamowym. Grupa posłów postanowiła spytać o kampanię i złożyła do marszałkini Sejmu interpelację w tym zakresie. Michał Gramatyka, Tomasz Zimoch, Mirosław Suchoń, Paulina Hennig-Kloska, Paweł Zalewski, zapytali jaki jest całkowity koszt kampanii informacyjnej o tzw. niskich podatkach. "Z czyjego budżetu kampania jest finansowana i jak jej koszt został ujęty w klasyfikacji budżetowej, w jaki sposób została wybrana firma/firmy do której/których zadań należy przygotowanie spotu o niskich podatkach, a następnie rozpowszechnianie go w mediach?" - pytali. Chcieli też wiedzieć na jaki okres została zawarta, w jakich mediach (radio, prasa, tv) ma być przeprowadzona kampania informacyjna, kto wybiera i wg jakiego klucza konkretne rozgłośnie radiowe oraz przez jaki okres czasu w mediach mają pojawiać się spoty?

Magdalena Rzeczkowska, ministerka finansów, przyznała, że kampania informacyjna miała na celu "wsparcie podatników w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków podatkowych w rozliczeniu dochodów za 2022 r.". Szefowa resortów finansów stwierdziła, że główne akcenty podejmowanych działań informacyjnych dotyczyły zachęcenia do skorzystania z usługi Twój e-PIT. "Istotne było także informowanie podatników o wprowadzonych zmianach podatkowych, które miały wpływ na ich rozliczenie i wysokość podatku za 2022 r. tj. obniżka PIT z 17 na 12 proc., podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł i progu podatkowego do 120 tys. zł, a także o zwolnieniach dla rodzin i seniorów (tzw. Niskie Podatki)" - pisze ministerka. Warto podkreślić, że rząd konsekwentnie pomija w komunikacji kwestię składki zdrowotnej. Tymczasem jej wprowadzanie jest obligatoryjne. Wcześniej niemal w całości ulegała odliczeniu od podatku. 

Niskie podatki, spore wydatki. Ile kosztowała kampania informacyjna rządu? 

Jak przyznaje Rzeczkowska, całkowity koszt poniesiony przez Ministerstwo Finansów na te działania wyniósł w 2023 roku 3 262 169,91 zł. Ministerka wyjaśnia też, kto zrealizował kampanię i jakie media publikowały spoty. Firma, która zrealizowała nagranie na potrzeby kampanii, została wybrana w ramach postępowania wykonawczego do umowy ramowej. 

"Działania informacyjne były prowadzone [...] od 15 lutego do 2 maja. Emisja spotów odbywała się od 23 lutego do 15 marca oraz od 8 do 23 kwietnia 2023 r. w następujących mediach: TVP, Polsat, RMF FM i Polskie Radio. Dobór emitentów radiowych został dokonany z uwzględnieniem analizy mediowej, opartej na ocenie kryteriów ilościowych (jak np. koszt CPP) i jakościowych (np. jakościowe dopasowanie do grupy docelowej). Działania w prasie były prowadzone w wydaniach on-line: se.pl, fakt.pl, interia.pl, wprost.pl, businessinsider.pl, dziennik.pl, wgospodarce.pl, wydaniach internetowych Polska Press oraz w wydaniach papierowych: Dziennik Gazeta Prawna" - podsumowuje autorka odpowiedzi na interpelacje. 

Więcej o: