W poniedziałek wielki protest taksówkarzy. Mamy oficjalne stanowisko Ubera. "Na rynku jest miejsce na współistnienie obu rozwiązań"

Robert Kędzierski
W najbliższy poniedziałek odbędzie się ogólnopolski strajk taksówkarzy. Będą protestować przeciwko tolerowaniu przez władzę nielegalnych firm przewozowych. Uber odpowiada na najważniejsze zarzuty.

Część korporacji taksówkowych zapowiedziała, że w poniedziałek w całej Polsce będą przeprowadzane akcje protestacyjne. Od godziny 7 rano kolumny taksówek wyruszą na ulice m.in. Warszawy i Łodzi, co może doprowadzić do spowodowania sporych utrudnień w ruchu.

Taksówkarze protestują przeciwko, jak to określają, nielegalnym przewoźnikom. Szczególnie takim, których kierowcy nie posiadają odpowiednich koncesji i nie płacą podatków.

Uber wydaje oświadczenie

Polski oddział amerykańskiej korporacji, darzonej szczególną antypatią przez część taksówkarzy, wydał oświadczenie. Odrzuca w nim jeden z najważniejszych zarzutów.

Wszyscy partnerzy Ubera są przedsiębiorcami. Rozliczają się z podatku na zasadach ogólnych jak każdy inny przedsiębiorca (procent od dochodu, zazwyczaj 19%). [...] Po każdym przejeździe wystawiana jest faktura, a wszystkie płatności bezgotówkowe - tu nie ma miejsca na ukrywanie dochodu.
[...] Partnerzy współpracujący z Uberem są niezależnymi przedsiębiorcami. Dokonaliśmy analizy obrotów części kierowców współpracujących z aplikacją - kierowca oferujący swoje usługi przez zaledwie ok. 4h dziennie w 2016 r. odprowadził prawie 14 500 zł podatku i składek ubezpieczeniowych.

Uber zwraca uwagę, że wielu taksówkarzy korzysta z preferencyjnej karty podatkowej. Tradycyjni kierowcy mają też inne przywileje, niedostępne dla pozostałych przewoźników. Przede wszystkim mogą zabierać pasażerów z postoju lub ulicy, są uprawnieni do korzystania z bus-pasów oraz specjalnych stref. 

Czytaj też: Uber wjedzie na giełdę? To może dać mu miliardy. Jest tylko jeden problem. 

W komunikacie dla prasy Uber zaznacza, że "potrzebne jest uporządkowanie rynku". Firma twierdzi jednocześnie, że nie jest bezpośrednią konkurencją taksówek, a kolejnym środkiem komunikacji. 

Miejska mobilność ulega dynamicznym zmianom na całym świecie - rośnie liczba konsumentów, którzy wybierają innowacyjne, przejrzyste usługi oparte o nowe technologie - z aplikacji korzysta już ponad 1 milion Polaków. Na rynku jest miejsce na współistnienie obu rozwiązań - możliwość wyboru środka transportu w zależności od potrzeb i preferencji mieszkańców jest czynnikiem wpływającym na jakość życia we współczesnych miastach  

- czytamy w oświadczeniu. 

Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało zmiany w ustawie o transporcie. Kierowcy współpracujący z amerykańską firmą będą prawdopodobnie zmuszeni do wyrobienia licencji takiej, jaką mają taksówkarze. 

Więcej o:
Komentarze (55)
W poniedziałek wielki protest taksówkarzy. Mamy oficjalne stanowisko Ubera. "Na rynku jest miejsce na współistnienie obu rozwiązań"
Zaloguj się
  • Piotrec

    Oceniono 15 razy 13

    Jestem z Warszawy. Wiele razy korzystałem z taksówek korporacyjnych. Szanuję kierowców uczciwych, ale kilkakrotnie bywało że zamawiając taksówkę podjeżdżał nieoznakowany przewóz osób, często słyszałem "nie mam jak wydać", tylko gotówką, fakturę można odebrać w korporacji (co za tym idzie sam się musisz po nią pofatygować)..
    Uber wygrywa tym że transkakcja jest bezgotówkowa, mam uczciwie wyliczona za co i ile płacę, nikt nie robi trasy turystycznej. Ten kto ma firmę i nie idzie z postępem nie ma szansy bycia w XXI wieku. Trzeba się dostosować do klientów, a nie odwrotnie.

  • hotin

    Oceniono 10 razy 4

    A pałować tę związkową hołotę,jak kiedyś mędrzec i noblista powiedział.

  • zz1026

    Oceniono 4 razy 2

    ja tego nie rozumiem

    skoro w tym uberze kierowcy maja tak och ach wspaniale to czemu taksiarze nie przejda do ubera?
    czemu sue przyspawali tylko do jednej korporacji?
    czemu nie moga jechac w swojej i w uberze? wiecej by jezdzili mniej by stali

  • Oceniono 10 razy 2

    Proponuję taksówkarzom przejść do Ubera jak im jest źle.. A przy okazji co daje ta licencja? Bo jak narazie tym się podpierają kierowcy taksówek a nikt nie wie co to daje. Jak narazie to zdecydowanie Uber. Czyste rozliczenie, genialne zamawianie samochodu, spokój z fv.

  • wrorafa

    Oceniono 3 razy 1

    Nie potrzeba taksometru i kasy fiskalnej w samochodzie. Kierowca nie może manipulować taksometrem i robić kursów na lewo - każdy kurs jest logowany przez system Ubera. Po pokonaniu trasy dostajesz fakturę na maila wraz z dokładną trasą zaznaczoną na mapie. Z Ubera nie można korzystać bez karty płatniczej! Nie ma płatności gotówkowych. Wsiadasz i wysiadasz, płatności są automatycznena podstwie śladu trasy trasy z GPS. Koszt podróży znasz przed wejsciem do samochodu.

    Argument o bezpieczeństwie jest też dziwny - każda podróz jest logowana, kierowca i pasażer są w systemie identyfikowani z imienia i nazwiska. Na postoju nie wiesz co i jak gdy wsiadasz. Tutaj każda podróż jest oceniania (zarówno pasażer i kierowca wystawia ocenę). Niegrzeczni taksówkarze, śmierdzące samochody, oszustwa - w uberze tego nie ma.

    W dobie nawigacji znajomość topgrafii jest mało istotna, kierowcy jadą i koncetruja się na drodze a nie na wydawaniu resztu, wystawianiu paragonów, włączaniu terminali, przełączaniu taksometrów. W uberze to się dzieje samo.

    Więc wybierzmy system który jest lepszy. Zamiast psuć coś co działa, poprawmy coś co jest zepsute.

  • Pawel Brzana

    0

    Uber korzysta na tym że prawo ustanowione w przeszłości nie przewidziało rozwoju technologii, mając strategiczna przewagę czyli google za plecami czyli nieograniczony budżet toworzy na całym świecie swoje lenno. Podatków nie płaci uber tylko pracownik który nie jest zatrudniony przez Ubera tak samo ubezpiecznie komunikacyjne którego nie ma uber a musi mieć taxi, trzeba poprawić prawo aby nie mozna było wykorzystywać jego niedoskonałości wynikających z rozwoju cywilizacyjnego. Ja z Ubera nigdy nie korzystam ale wiem że wiele osób sobie chwali szczególnie centusie liczące każdy grosik, mnie przeraża matrix jaki nadchodzi, zyski powędrują do USA a Polacy będą wiecznie czyimiś niewolnikami za czapkę gruszek

  • Marcin Tem

    0

    A mnie się wydaje,że taksówkarzom głównie chodzi o to,żeby były takie same wymagania w stosunku do ubera jak do nich,tzn.koncesja,przegląd samochodu pod kontem zarobkowego przewozu,ubezpieczenie,badania lekarskie i psychologiczne co 5 lat, legalizowane urządzenie pomiarowe co 2 lata i kasa fiskalna. To wszystko są koszta,czas i nierówne warunki funkcjonowania.

  • barszczzkartofli

    0

    UBER ALLeS!!! Tylku Uber!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX