Nowojorskie lotnisko jak z koszmarów przechodzi generalny remont. Będzie kosztował prawie tyle, co CPK

Bartłomiej Pawlak
LaGuardia w Nowym Jorku, uznawane za jedno z najgorszych lotnisk w USA zakończyło właśnie drugi etap przebudowy za bagatela osiem mld dolarów. W tym tygodniu otwarto terminal dla linii Delta Airlines, który kosztował prawie połowę tej kwoty. Gdy inwestycje zostaną zakończone, nowojorczycy mają dostać lotnisko dostosowane do standardów XXI wieku.

Wszyscy, którzy choć raz mieli okazję lecieć z lotniska LaGuardia (LGA) w Nowym Jorku, wiedzą, że nie jest to nic przyjemnego. Znajdujący się na północnym krańcu Queens port lotniczy jest koszmarem dla podróżnych, a w wielu rankingach otrzymuje wątpliwy zaszczyt bycia liderem wśród najgorszych lotnisk w Stanach Zjednoczonych.

Lotnisko, z którego nie chciałbyś lecieć

Wybudowane w 1939 roku lotnisko LaGuardia było podstawowym portem lotniczym dla Nowego Jorku przez wiele lat. Niestety w latach 50. rola LGA znacząco spadła i port poszedł nieco w odstawkę. Terminale były zaniedbywane i przez brak remontów są już poważnie nadgryzione zębem czasu.

Dziś LaGuardia nazywane jest lotniskiem z koszmarów. Pasażerowie skarżą się, że jest ono brudne, przestarzałe i brakuje mu rozwiązań, które na współczesnych lotniskach są standardem. Do tego podróżnych męczą ciągłe opóźnienia oraz ogromny tłok, bo - dzięki świetnej lokalizacji tuż obok Manhattanu - LaGuardia wciąż obsługuje sporą część lotów krajowych do Nowego Jorku.

LaGuardiaLaGuardia Fot. Mark Lennihan / AP Photo

Nowy terminal dostosowanych do dzisiejszych standardów

Pierwszy od bardzo dawna remont na nowojorskim lotnisku był więc absolutną koniecznością i został zaplanowany już jakiś czas temu. W grudniu 2018 roku zakończono przebudowę głównego terminala B, co było pierwszym krokiem milowym w przystosowywaniu LaGuardia do współczesnych standardów.

W tym tygodniu włodarze lotniska z dumą pochwalili się kolejnym sukcesem. Po ponad dwóch latach budowy otwarto terminal C dla linii Delta Airlines, a więc największej linii na LGA i jednego z największych przewoźników na świecie.

Nowy terminal Delta - otwarcie Oct. 29, 2019Nowy terminal Delta - otwarcie Oct. 29, 2019 fot. mat. pras. Delta Airlines / Chris Rank / CC BY 2.0

Wspomniany budynek został całkowicie przebudowany. Stał się zdecydowanie bardziej przestronny, lepiej doświetlony i ma powierzchnię 105 tys. stóp kwadratowych - tłumaczy Delta Airlines w swoim komunikacie. Został też dostosowany do dzisiejszych standardów - pojawiły się m.in. pokoje do karmienia niemowląt i przestrzenie dla psów przewodników.

Na terenie odnowionej hali stanęły nowe rzędy krzesełek - wszystkie wyposażone w gniazdka elektryczne. Do tego pojawiły się nowe, bardziej intuicyjne oznaczenia bramek i wyświetlacze pokazujące informacje potrzebne podróżnym.

Nowy terminal Delta - otwarcie Oct. 29, 2019Nowy terminal Delta - otwarcie Oct. 29, 2019 fot. mat. pras. Delta Airlines / Chris Rank / CC BY 2.0

Lotnisko chwali się też, że zagospodarowano sporo miejsca dla licznych restauracji, które oferują szeroki wybór dań w zależności od preferencji kulinarnych.

Zainwestowano gigantyczne pieniądze

Budowa terminala C była częścią większej inwestycji kosztującej bagatela 3,9 mld dolarów. Lwią część kwoty wyłożyła linia Delta Airlines (3,3 mld dolarów). Pozostałe 600 mln dolarów dopłacili włodarze nowojorskich lotnisk (Port Authority of New York and New Jersey) - donosi CNN.

W ramach tej samej inwestycji remontowany jest także dawny terminal D (z którego również korzysta głównie Delta). Prace rozpoczęły się w 2017 roku, ale wciąż trwają.

Gubernator Nowego Jorku, Andrew Cuomo i Ed Bastian, CEO Delta Air Lines na lotnisku LaGuardiaGubernator Nowego Jorku, Andrew Cuomo i Ed Bastian, CEO Delta Air Lines na lotnisku LaGuardia Fot. Mark Lennihan / AP Photo

Niespełna cztery mld dolarów to jednak tylko cześć kwoty, którą przeznaczono na modernizację lotniska LaGuardia. Łącznie przebudowa lotniska pochłonie aż osiem mld dolarów. Licząc po obecnym kursie, to ok. 30,6 mld zł, czyli jakieś sześć mld mniej, niż planowo ma kosztować Centralny Port Komunikacyjny w Polsce.

Gotowe lotnisko LaGuardiam ma mieć składający się z czterech hal jeden podłużny terminal, który powstanie z połączenia tunelami obecnych terminali lotniska. Do dyspozycji podróżnych oddanych zostanie łącznie 37 bramek.

LaGuardiaLaGuardia Fot. Mark Lennihan / AP Photo

LaGuardia, czyli pierwsze duże lotnisko Nowego Jorku

Lotnisko LaGuardia powstało w 1939 roku w nowojorskim okręgu Queens na miejscu małego lądowiska i od razu okazało się strzałem w dziesiątkę. Mieszkańcy największego miasta w USA tłumnie odwiedzali lotnisko, aby rozpocząć z niego swoją podróż, jak i pooglądać startujące i lądujące samoloty. Zarobki okazały się wyższe niż szacowano, a rosnący ruch lotniczy sprawił, że rok później położony w pobliżu niewielki Holmes Airport musiał zostać zamknięty.

Niestety port LaGuardia stał się zakładnikiem własnej popularności. Już po kilku latach terminal stał się przepełniony i konieczna była budowa kolejnego lotniska, które przejęłoby część ruchu. Właśnie dlatego w 1948 roku otwarto port Johna F. Kennedy’ego (wówczas Idlewild Airport), czyli słynne JFK, które do dziś jest głównym lotniskiem dla Nowego Jorku.

Obecnie JFK obsługuje 62 mln pasażerów rocznie, a drugie duże lotnisko Nowego Jorku - Newark-Liberty położone po sąsiedzku w New Jersey - przyjmuje kolejne 46 mln podróżnych. LaGuardia z ruchem na poziomie 30 mln osób rocznie wydaje się więc dość mała, choć trzeba pamiętać, że to dokładnie tyle, ile w 2015 roku zanotowały łącznie wszystkie lotniska w Polsce (w 2018 roku pasażerów było prawie 46 mln).

>>> Czy Lotniska Chopina zostanie zlikwidowane? Minister Wild: "Nie może naruszać interesów CPK":

Zobacz wideo
Więcej o: