Koniec "darmowego" Facebooka na smartfonach? Zaskakująca decyzja TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że pakiety komórkowe, które oferują zerowy transfer danych podczas korzystania z mediów społecznościowych, są sprzeczne z postanowieniem neutralności sieci. Czy to koniec "darmowego" Facebooka, Messengera i Spotify na smartfonach?

Sieci telekomunikacyjne bardzo często oferują pakiety komórkowe z zerowym transferem danych w czasie użytkowania z Facebooka, Messengera, WhatsAppa, ale także Spotify bądź YouTube'a. W praktyce oznacza to, że można korzystać z ich usług za darmo, mimo że cały czas niezbędne jest przesył danych. 

Zobacz wideo Spotify, YouTube Music, Tidal czy Apple Music? Porównujemy najpopularniejsze aplikacje muzyczne

Koniec "darmowego" Facebooka na smartfonach? "To niezgodnie z zasadami neutralności sieci"

Takie oferty kierowane są do osób młodych, dla których nieograniczony dostęp do mediów społecznościowych jest bardzo istotny. Według najnowszej wykładni TSUE tego typu pakiety są niezgodne z obowiązującymi zasadami. 

[Zasady neutralności sieci] stanowią przeszkodę, by dostawcy dostępu do internetu uprzywilejowywali niektóre aplikacje i usługi za pomocą ofert, które umożliwiają korzystanie z tych aplikacji i usług według 'stawki zerowej', poddając jednocześnie korzystanie z innych aplikacji i usług środkom polegającym na blokowaniu lub spowalnianiu transmisji danych

- czytamy w opublikowanym 15 września oświadczeniu TSUE.

Zaskakująca decyzja TSUE ws. pakietów komórkowych. Co oznacza w praktyce?

Decyzja TSUE może być bardzo problematyczna dla polskich sieć telekomunikacyjnych, które bardzo często decydują się na tego typu oferty. Dodatkowo nasuwa się pytanie, czy to koniec darmowego Facebooka, Spotify, Messengera na smartfonach.

- Orzeczenie, pomimo tego, że zaraz po jego wydaniu pojawiła się lawina pytań od operatorów zachodnich, może nie tylko odbić się negatywnie na statystykach mediów społecznościowych, ale także może wymusić zmianę zachowań części odbiorców na rynku - tłumaczy w rozmowie serwisem wirtualnemedia.pl Anna Robotycka, managing partner w F11 Agency / AMIN Worldwide.

Rzecznik sieci Play zauważa natomiast, że decyzja TSUE dotyczy tylko tych ofert, w których mimo wykorzystania miesięcznego limitu danych, wciąż można korzystać z wybranych stron. W większości ofert taka blokada następuje również na te "darmowe".