Ziobro straszy eksplozjami aut elektrycznych filmem o wybuchu gazu. Potem ostrzega przed fake newsami

"Trzeba jednak przyznać, że świat #FitFor55 zapowiada się ekscytująco..." - napisał minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro i załączył nagranie płonącego samochodu, sugerując, że jest to auto elektryczne. Użytkownicy natychmiast wytknęli mu, że szerzy dezinformację.

Minister swoim komentarzem o unijnym pakiecie Fit for 55, który przewiduje m.in. zakończenie produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, sugerował, że samochód na nagraniu to pojazd elektryczny. Jak udowodnili komentujący wpis Zbigniewa Ziobry, na nagraniu było auto, które przewoziło butle z gazem. Co więcej, nagranie miało już kilka lat i zostało zarejestrowane w Rosji. "Jednak Minister Sprawiedliwości puszczający filmik o wybuchu samochodu z butlami z gazem, jako filmik o elektryku, żeby uzasadnić swoją kłamliwą tezę - grubo" - napisała posłanka Katarzyna Lubnauer. 

Dziennikarz Szymon Jadczak przypomniał, że pod koniec 2020 roku ministerstwo Ziobry zapowiadało "walkę z fake newsami". Chodziło o projekt ustawy o ochronie wolności słowa, która miała pomóc walczyć z dezinformacją i sprawić, że internauci nie będą blokowani za wyrażanie opinii nie po myśli administratora danej strony. "Ciekawe na ile lat więzienia sąd wymyślony przez Zbigniewa Ziobro skazałby Zbigniewa Ziobro za publikowanie fejk newsów przez Zbigniewa Ziobro?" - zastanawia się Jadczak.

Po wielu godzinach Ziobro usunął swój wpis i zamieścił nowy, w którym... przestrzega przed fake newsami. "Uwaga na fejkowe filmiki publikowane jako spektakularne pożary samochodów elektrycznych. Problem z ich gaszeniem istnieje naprawdę, o czym mówią sami strażacy, więc można się nabrać, dlatego czujność wskazana" - napisał minister.

Program Fit for 55

Głównym celem pakietu "Fit for 55" jest ograniczenie do 2030 roku poziomu emisji gazów cieplarnianych w Unii o 55 procent, w porównaniu do 1990 roku. System ETS, czyli handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, nakłada opłaty na przedsiębiorstwa, które emitują szczególnie dużą ilość zanieczyszczeń. Zgodnie z reformą zaproponowaną przez europarlament, sektory objęte tym systemem mają ograniczyć poziom emisji o ponad 60 proc., w porównaniu z 2005 rokiem. 

Anna Moskwa (zdjęcie ilustracyjne) Polska nie poprze zmian "Fit for 55". Chodzi o uprawnienia do emisji

Więcej o: