Niemcy: Flixbus chce zlikwidować jedną trzecią destynacji. Powodem ma być cięcie VAT na bilety kolejowe
Największa w Europie sieć autobusów dalekobieżnych Flixbus chce zredukować liczbę połączeń. Jak donosi "Bild am Sonntag" od roku 2021 zlikwidowanych ma być ok. stu destynacji. Powodem jest planowane przez niemiecki rząd obniżenie podatku VAT na bilety kolejowe z 19 proc. do 7 proc.
Niemiecka prasa: Flixbus może ściąć połączenia w RFN
Flixbus obawia się, że w ten sposób dojdzie do nowej wojny cenowej między koleją i dalekobieżnymi autobusami. "Bild am Sonntag" ma listę destynacji, które mają wypaść z rozkładu jazdy Flixbusa. Są to między innymi Chemnitz, Pasawa, Akwizgran, Ulm, Drezno i Neumuenster. Na celowniku znalazły się przede wszystkim destynacje na prowincji i cele turystyczne.
- Z zasady nie komentujemy planów firmy, ale jasne jest, że takie jednostronne obniżenie VATu poważnie zmienia warunki ramowe komunikacji dalekobieżnej. Polityka najpierw umożliwiła rozwój połączeń dalekobieżnych autobusów, by teraz jednym pociągnięciem je zniszczyć - zaznaczył rzecznik Flixbusa.
O tym, że planowane obniżenie VATu na bilety kolejowe będzie miało wpływ na ofertę dalekobieżnych autobusów, rozmawiano już pod koniec października. Jeżeli obniżenie VATu nie obejmie autobusów dalekobieżnych, a tylko komunikację kolejową, przewaga konkurencyjności kolei będzie tak duża, że będziemy musieli zlikwidować około 30 proc. połączeń autobusowych - zapowiedział szef Flixbusa André Schwämmlein.
Jednostronna obniżka sprzeczna z konstytucją
Flixbus, wiodący na rynku ofert autobusowych, w ubiegłych latach znacznie rozszerzył swoją ofertę i w Niemczech obsługuje około 400 destynacji. Jak André Schwämmlein zapowiedział w październiku, na pierwszy ogień pójdą cele turystyczne np. na wybrzeżu, u podnóża Alp czy w górach Harzu.
>>>A tak może wyglądać przyszłość transportu w Polsce. Zobacz prezentację technologii magrail, która jest rozwijana przez zespół Hyper Poland:
Aby coraz więcej ludzi przesiadało się z samochodów i samolotów na kolej, rząd Niemiec uchwalił obniżenie podatku VAT na bilety kolejowe na trasach dalekobieżnych. Kolej zapowiedziała, że odpowiednio obniży ceny biletów i spodziewa się 5 milionów dodatkowych pasażerów.
Przewoźnicy autobusowi obawiają się, że stracą przez to klientów i domagają się obniżki podatku VAT także na bilety autobusowe. Według ekspertyzy federalnego zrzeszenia niemieckich przewoźników autobusowych jednostronna obniżka VATu jest w sprzeczności z konstytucją i z prawem europejskim. Autobusy i kolej wspólnie mają najmniejszą emisję CO2 tak, że ich różne traktowanie, jest niezrozumiałe - stwierdza zrzeszenie.
-
Restauracja wystąpiła w rządowym spocie, teraz się odcina. "Kompletna fikcja". PFR: dostali 843 tys. zł
-
Amazon.pl już działa. Wystartowała polska wersja sklepu amerykańskiego giganta
-
Francja. Nicolas Sarkozy, były prezydent, skazany. Ma iść do więzienia za korupcję i nadużycia
-
Horban radził przedsiębiorcom, by przebranżawiali się na maseczki. Teraz "po staropolsku odszczekuje"
-
Rząd zajmie się przekształceniem OFE. Do kasy państwa mogą trafić miliardy złotych
- Opozycja uderza w Obajtka rzekomą opinią o jego pracy. "Współpraca z konkurencją". Jest i drugie pismo
- Sanatoria i uzdrowiska otwarte od 11 marca. NFZ podał warunki pobytu
- Rekiny finansjery pokochały handel CO2. Ceny biją rekordy
- Kursy walut 02.03. Dolar i euro w górę, frank traci [Kurs dolara, funta, euro, franka]
- Słowacja ma już rosyjską szczepionkę. Wojskowy samolot leciał w tajemnicy. Na lotnisku "witał" go premier