Koleje charakteryzują się ponad trzy razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad osiem razy mniejszą niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego - informuje PKP Intercity w komunikacie prasowym. Dlatego od teraz kupując bilet w systemie e-IC można sprawdzić ślad węglowy, jaki pozostawi podróż pociągiem i porównać wynik z podróżą samochodem lub samolotem.
Przykładowo podróż pociągiem PKP Intercity ze Szczecina do Gdańska wyemituje 11 kg dwutlenku węgla na pasażera, 37 kg przy podróży samochodem i 70 kg, gdy lecimy samolotem. Podróż między Poznaniem a Krakowem to 13 kg emisji CO2 przy wyborze pociągu, 46 kg - samochodu i 81 kg, gdy wybieramy samolot. Natomiast wybierając się z Warszawy do Wrocławia, należy liczyć się z emisją na poziomie 11 kg w przypadku pociągu, 41 kg w transporcie kołowym i 98 kg drogą powietrzną.
PKP Intercity wskazuje, że w przypadku najbardziej emisyjnych podróży lotniczych, często trzeba uwzględnić także dojazd do i z podmiejskiego lotniska. A to oznacza dodatkowy czas podróży i kolejne kilogramy emisji CO2.
Jak wynika z ankiety online dotyczącej m.in. kwestii podejścia podróżnych do ekologii, która została przeprowadzona na przełomie marca i kwietnia 2021 r. wśród pasażerów pociągów PKP Intercity, 86 proc. badanych postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. 51 proc. osób zadeklarowało, że kwestie ekologiczne mają wpływ na ich decyzje dotyczące wyboru środka transportu.
Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku, Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego
- tłumaczy Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.