Prawica chce blokować Fit for 55. Ekspert sprowadza Ziobrę na ziemię: Nasz głos się nie liczy

- Kiedy mówimy "nie" dla całego pakietu rozwiązań i ogłaszamy, że nie ważne co się wydarzy, będziemy na "nie", to nasza siła przekonywania przestaje mieć znaczenia. Nasz głos w tym procesie się nie liczy - mówił w Zielonym Poranku Gazeta.pl Aleksander Śniegocki o pakiecie Fit for 55, z którym prawicowi politycy poszli na wojnę.

Polityka klimatyczna, a szczególnie unijny pakiet przepisów Fit for 55 stał się w ostatnich tygodniach tematem wielu wypowiedzi polityków - w tym sporu wewnątrz obozu rządzącego. Politycy Suwerennej Polski ze Zbigniewem Ziobro na czele mówili m.in. o "zagrożeniu polskiej przyszłości" oraz "spustoszeniu kieszeni wielu Polaków", a Sławomir Mentzen mówił o zniszczeniu "przemysłu, rolnictwa, transportu i budownictwa". Teraz politycy prawicy perorują o "wypowiadaniu" pakietu, choć Polska jest zupełnie osamotniona w swoim sprzeciwie. Co więcej, Prawma niewiele możliwości, żeby nie powiedzieć, że nie ma ich wcale, żeby te rozwiązania zablokować.  

Zobacz wideo Czy Polska może zablokować Fit for 55?

Polska chce zablokować Fit for 55. "Nasz głos się nie liczy"

Aleksander Śniegocki, prezes think tanku Instytut Reform, który zajmuje się m.in. analizowaniem polityki klimatycznej Unii Europejskiej, w Zielonym Poranku Gazeta.pl tłumaczył, że jedno państwo nie może nie zgodzić się na zmiany w dyrektywie dotyczącej kwestii środowiskowych. Kluczowe decyzje dotyczące celu ogólnego przyjmuje się jednogłośnie, natomiast późniejsze rozwiązania i dyrektywy podlegają głosowaniom większościowym. - Nie ma możliwości zawetowania. Jedno państwo nie jest w stanie zablokować przyjęcia żadnej z tych dyrektyw czy rozporządzeń - tłumaczył Śniegocki w rozmowie z Patrykiem Strzałkowskim. Dodał, że zebranie mniejszości blokującej będzie bardzo ciężkie, ponieważ inne państwa popierają przygotowane zmiany i Polska jest sama w swoim sprzeciwie.

- Nie było żadnego jawnego sprzeciwu, poza Polską. Byliśmy samotnym głosem, który sprzeciwiał się w niemal każdej sprawie, jeżeli chodzi o ten pakiet. Kiedy mówimy "nie" dla całego pakietu rozwiązań i ogłaszamy, że nie ważne co się wydarzy, będziemy na "nie", to nasza siła przekonywania przestaje mieć znaczenie. Nasz głos w tym procesie się nie liczy - wyjaśnił w Zielonym Poranku Aleksander Śniegocki. Jak podkreślił, inne państwa regionu przyjęły inną taktykę. Nie walczą z istnieniem całego pakietu, a zabiegają o m.in. zwiększenie środków na transformację czy wydłużenie jej czasu. Takie propozycje, według eksperta, mają dużo większe szanse wejścia w życie. - Wycofując się z negocjacji przestaliśmy się liczyć - mówił Śniegocki.  

Suwerenna Polska i tak chce blokować pakiet

To nie przeszkadza jednak politykom Zjednoczonej Prawicy w zapowiedziach zablokowania pakietu. Wiceminister klimatu Jacek Ozdoba mówił w Porannej Rozmowie Gazeta.pl, że Suwerenna Polska będzie robić wszystko, aby zapobiec przyjęciu rozwiązań klimatycznych. - Dzisiaj przyszłość Polska jest zagrożona przez pakiet Fit for 55 - mówił i oznajmił, że Unia Europejska regularnie nas oszukuje, dlatego wcześniej nie zgłoszono weta. Sugerował nawet, że pomimo braku prawnej możliwości weta w tej sprawie Polska może wywierać presję na Unii Europejskiej, wetując inne program i rozwiązania. - Suwerenna Polska tam, gdzie jest możliwość będzie chciała blokować - zapewnił. 

Czym jest Fit for 55?

Wszystkie kraje Unii Europejskiej - w tym Polska - zgodziły się, że do 2030 roku zetniemy nasze emisje gazów cieplarnianych o 55 proc., żeby mieć swój wkład w zatrzymanie zmiany klimatu. Na podstawie tej decyzji przygotowano pakiet konkretnych przepisów, które mają przełożyć się na zmniejszenie emisji w energetyce, przemyśle czy transporcie. Te unijne przepisy to właśnie Fit for 55. Wśród nich m.in. nowe normy emisji dla samochodów, w tym zakaz rejestracji nowych aut z silnikiem spalinowym po 2035 roku, tzw. cło węglowe, czyli węglowa opłata graniczna, która ma chronić europejski biznes przed "brudną" konkurencją z krajów z dużymi emisjami oraz nowy system handlu uprawnieniami do emisji, który obejmie transport i ogrzewanie. 

Więcej o: