Od 18 maja otwarte lokale gastronomiczne. Jak będzie wyglądać wizyta w restauracji?

Od najbliższego poniedziałku znów będzie można korzystać z usług w barach, restauracjach oraz kawiarniach. Odbywać się to jednak będzie w ścisłym reżimie sanitarnym. Na co powinni zwrócić uwagę restauratorzy? Jak będzie wyglądać wizyta w restauracji?

Podczas środowej konferencji prasowej premier RP Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie III etapu odmrożenia gospodarki. Od 18 maja w reżimie sanitarnym funkcjonować będą mogły salony fryzjerskie, a także lokale gastronomiczne, czyli restauracje, bary oraz kawiarnie. Przez dwa miesiące mogły one tylko wydawać towar na wynos bądź z dostawą do klienta. 

Zobacz wideo Czy obowiązek zakrywania twarzy powstrzyma rozwój koronawirusa?

Od 18 otwarte lokale gastronomiczne. Jakie są podstawowe zasady bezpieczeństwo w restauracjach? 

Na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju znalazł się zbiór zasad, które mają na celu zapewnić bezpieczeństwo klientom oraz pracownikom lokali gastronomicznych. Podstawowe wytyczne to:

  • limit jednej osoby na 4 mkw;
  • dezynfekcja stolika po każdym kliencie;
  • zachowanie odległości 2 m pomiędzy stolikami;
  • noszenie maseczek i rękawiczek ochronnych przez obsługę oraz kucharzy lokalu gastronomicznego.

W zaleceniach dla klientów znalazły się także bardziej konkretne środki ostrożności, jak chociażby dezynfekcja rąk po wejściu do lokalu. Nie będą oni musieli w restauracjach natomiast zakrywać twarzy i nosa.

Restauracje i bary otwarte od 18 maja. Na co muszą zwrócić uwagę restauratorzy? 

Restauratorzy są zobowiązani do usunięcia dodatków (cukier, sól czy jednorazowe sztućce). Będą one wydawane bezpośrednio przez obsługę lokalu do zamówienia. Ważnym aspektem jest zapewnienie klientom, ale również pracownikom lokalu, takich warunków, aby przebywanie w nim nie było zagrożeniem dla zdrowia. Dlatego niezbędne będzie opracowanie planu sali podczas epidemii. Na podstawie liczby dostępnych miejsc siedzących, przy uwzględnieniu wyżej opisanych zasad, należy również ustalić maksymalną liczbę gości.

Od 18 maja zmienia się także tryb obsługi klientów. Podczas usługi na miejscu kelnerzy są zobowiązani do przynoszenia zamówień na tacach, które mają być myte i dezynfekowane każdorazowo po życiu. W przypadku usług na wynos należy wydawać zamówienia na ladzie w torbach bez kontaktu z klientem.

Szczegółowe zasady funkcjonowania lokali gastronomicznych, z którymi powinni zapoznać się restauratorzy oraz klienci znajduje się w TYM MIEJSCU