Północ Polski szuka na święta przepisów na rybę po japońsku, południe - przepisów na słodycze

Grudzień w wyszukiwarce można sprowadzić do dwóch czynników - prezenty i przepisy bożonarodzeniowe. Dane Google wykazują, że w okresie świątecznym Polaków łączy bardzo dużo, a dzieli... głównie kuchnia.

Boże Narodzenie 2015 jeszcze przed nami, więc obecne trendy jeszcze się kształtują. Ale warto spojrzeć w dane Google Trends z lat ubiegłych żeby zauważyć, że pewne nawyki mamy już wyrobione.

Google zauważa, że zainteresowanie prezentami zaczyna się już pod koniec listopada, a następnie rośnie aż do samych świąt. Ale można wyróżnić trzy najważniejsze punkty:

- początek grudnia - czyli tuż przed mikołajkami

- połowa grudnia - szczyt zainteresowania

- prezentami przestajemy interesować się mniej więcej w połowie stycznia

Jak widać na powyższym wykresie z Trendów Google, znajdujemy się obecnie w okresie największej gorączki prezentowej. Która dodatkowo jest większa, niż rok temu. To czego możemy w tym roku spodziewać się pod choinką?

Najpopularniejsze kategorie produktów, które kupujemy pod choinkę, to elektronika, odzież, wyposażenie domu i zabawki. Powyżej widzicie, że im bliżej świat, tym większym zainteresowaniem cieszą się w Google urządzenia elektroniczne. Spośród nich najpopularniejsze są urządzenia Samsunga, ale także czytnik książek Kindle Amazona, oraz kamera sportowa GoPro.

Najpopularniejsze frazy związane z elektronikąNajpopularniejsze frazy związane z elektroniką Fot. Google Fot. Google

Dzieci pod choinką znajdą oczywiście głównie zabawki. Ale z roku na rok coraz częściej kupujemy im także filmy i muzykę, a także bilety na imprezy, np. mikołajkowe.

Ciastami i wypiekami interesujemy się dwa razy w roku. Tak, zgadliście - z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy.

Prezenty kupujemy mniej więcej takie same w całej Polsce. Ale jest jeden element świąt, którego się dość restrykcyjnie trzymamy - potrawy wigilijne. Tradycje wigilijne przetrwały w poszczególnych regionach, a teraz, podczas przygotowań do świąt, są doskonale widoczne.

(kliknij obrazek, aby powiększyć)

Fot. Google

Co ciekawe, północne województwa szukają przepisów na rybę po japońsku, a województwa południowe szukają wskazówek, jak upiec ciasta i słodycze. Widać też, że ciągłość tradycji trochę kuleje w przypadku dużych miast. "Przepisy wigilijne" są wyszukiwane bowiem głównie w Gdańsku, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie.

Kto szuka potraw wigilijnych w GoogleKto szuka potraw wigilijnych w Google Fot. Google Fot. Google

Są to zapewne osoby, które wyjechały na studia albo do pracy, ale w czasie Bożego Narodzenia chcą kontynuować tradycje wyniesione z domu. A im bliżej świąt, tym ważniejsza będzie się stawała kwestia choinki. Z Trendów Google wynika, że szukamy głównie sztucznych drzewek. Ale pojawiają się też choinki z makaronu albo z papieru.

Jakiej choinki szukają PolacyJakiej choinki szukają Polacy Fot. Google Fot. Google

A skoro choinka, to muszą być i ozdoby choinkowe. Lubuskie, opolskie, świętokrzyskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie nie wykazuje specjalnego zainteresowania ozdobami.

Natomiast pozostałe województwa szukają głównie ozdób z papieru, ale także podpowiedzi, jak samemu takie ozdoby stworzyć.

Północ Polski (zachodniopomorskie oraz kujawsko-pomorskie) szukają przepisów na rybę po japońsku, na Podkarpaciu zainteresowaniem cieszą się rurki z kremem i sałatka z pora, a na Mazowszu i Podlasiu nowoczesne święta przynoszą także czekoladowe bloki.

Więcej o: