Najnowsze badanie Payback Opinion Poll jest kolejnym w ostatnich miesiącach, które analizuje zachowania zakupowe Polaków oraz to, jak na nie wpłynęły niehandlowe niedziele. Jak podał serwis branżowy Wirtualne Media, wynika z niego, że aż dla 60 proc. ankietowanych zakaz handlu przez trzy niedziele w miesiącu nie jest dużym utrudnieniem. Co trzeci z respondentów twierdzi, że zwykle i tak robił zakupy w inne dni tygodnia. 23 proc. badanych przyznało, że po prostu odzwyczaiło się od niedzielnych zakupów.
Jednocześnie 36 proc. respondentów opublikowanego w kwietniu badania Instytutu Pollster zakupy chce robić we wszystkie niedziele i jest przeciwna wprowadzeniu całkowitego zakazu handlu w niedzielę, który zacznie obowiązywać w przyszłym roku. 21 proc. badanych uważa, że handlowe powinny być dwie niedziele w miesiącu. Trzy niedziele - rozwiązanie, które funkcjonuje obecnie - rozsądne wydają się jedynie 3 proc. badanych.
Na początku kwietnia Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii opublikowało raport, w którym rekomenduje rządowi, by nie wprowadzał zmian w zakresie zakazu handlu. Resort pod kierownictwem Jadwigi Emilewicz stwierdził, że zakaz nie doprowadził do znaczących zmian w zatrudnieniu i nie wpłynął negatywnie na małe sklepy.
Podobnego zdania jest Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash, właściciela m.in. Delikatesów Centrum, sieci Lewiatan, ABC czy Mila. Uważa on, że zakaz handlu pomógł małym sklepom. Przyznał jednak, że inaczej jest w przypadku dużych sklepów, które przez zakaz handlu w niedzielę wyraźnie ucierpiały. W porównaniu wyników ich sprzedaży widać roczne spadki wynoszące od 1 do 1,5 proc.