Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego będzie koordynował akcję pomocy dla osób poszkodowanych przez niewypłacalność biura Neckermann Polska. Jak już informowaliśmy, złożyło ono wniosek o niewypłacalność, zapowiedziało też ogłoszenie upadłości.
Na konferencji prasowej, która odbyła się w środę w urzędzie poinformowano, że w tej chwili na wakacjach z polskim Neckermnannem jest 3,6 tys. osób. Nie wszyscy będą jednak musieli wrócić do kraju. Opłata za ich pobyt może być bowiem uiszczona z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Z tego samego źródła mogą też być opłacane koszty związane z powrotem do kraju.
Podczas konferencji Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki mazowieckiego urzędu marszałkowskiego wyjaśniła też, że do Urzędu docierały sygnały o nieprzyjemnych sytuacjach, które spotykały niektórych klientów biura Neckermann.
Nie sprecyzowano jednak ile incydentów miało miejsce ani jaki był ich charakter. Wiadomo jednak, że część właścicieli obiektów hotelarskich za brak opłaty za pobyt próbuje obwinić klientów biura.
Osoby, które były - z różnych względów - zmuszone do opłacenia swojego pobytu na miejscu są proszone o kontakt z konsulem. Powinny też zadbać o dokumentację związaną z dokonaniem opłaty - ubezpieczyciel będzie bowiem wtedy w stanie w pełni zwrócić środki opłacone przez klientów.
Zgodnie z przepisami osoby, które miały wykupione wakacje w biurze Neckermann Polska, ale jeszcze nie wyleciały na wakacje, również powinny dostać 100 proc. zwrotu. Muszą w tym celu złożyć odpowiednie roszczenie do ubezpieczyciela.
Z dotychczasowych informacji wynika, że na sezon zimowy biuro Neckermann sprzedało już 14 tys. wycieczek.
Czytaj też: Upadek Thomas Cook. Klienci biura uziemieni również w Polsce. Będą loty z Krakowa
Neckermann Polska i kłopoty Thomas Cook
Neckermann Polska informuje, że bezpośrednim powodem obecnych działań firmy jest ogłoszenie w dniu 23 września 2019 r. upadłości przez Thomas Cook PLC, a w konsekwencji także ogłoszenie w dniu 25 września 2019 r. upadłości spółki Thomas Cook GMBH, właściciela 100 proc. udziałów w Neckermann Polska.
Thomas Cook było jednym z największych i najstarszych biur podróży na świecie. Przez ostatnie tygodnie starało się otrzymać pomoc finansową w wysokości 200 milionów funtów, jednak w niedzielę zmuszone zostało do ogłoszenia upadłości.
Głównym problemem biura podróży było olbrzymie zadłużenie. Do tego dołożył się spadek liczby rezerwowanych wycieczek oraz niepewność spowodowana przez brexit.
W związku z sytuacją biura Neckermann stanowisko zajęła firma Allianz Partners, jeden z ubezpieczycieli. Spółka poinformował w komunikacie, że "uruchomił procedurę wynikającą z gwarancji ubezpieczeniowej organizatora turystyki udzielonej przez Allianz Partners (AWP P&C S.A. Oddział w Polsce)". Gwarancja opiewa na kwotę 25 mln.
Jako ubezpieczyciel deklarujemy pełną współpracę z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego oraz z podległymi mu urzędnikami. Wywiążemy się ze wszystkich zobowiązań wynikających z udzielonej przez nas gwarancji ubezpieczeniowej.
W naszym Centrum Operacyjnym uruchomiliśmy dodatkowe numery telefonów dla Klientów biura podróży Neckermann.
Dla osób, których wyjazd został odwołany, dedykowaliśmy, czynny w dni powszednie w godzinach 8:00-16:00, numer telefonu: +48 22 563 11 00 oraz adres e-mail: nm.odwolania@allianz.com.