Trzeci etap znoszenia obostrzeń - co się zmieni w restauracjach i w salonach fryzjerskich?

Od poniedziałku 18 maja wprowadzony zostaje III etap łagodzenia obostrzeń w ramach tzw. odmrażania gospodarki. Na nowych zasadach będziemy mogli skorzystać z usług fryzjera, kosmetyczki czy odwiedzić lokale gastronomiczne.
Zobacz wideo Prof. Beata Javorcik o pokryzysowym scenariuszu polskiej gospodarki

Salony kosmetyczne, fryzjerskie oraz lokale gastronomiczne otwarte zostają w nowym reżimie sanitarnym. Od 18 maja właściciele, pracownicy i klienci tych miejsc muszą przestrzegać nowych zasad, które obowiązują na czas trwania epidemii koronawirusa. Na jakie zmiany zwrócić uwagę?

Lokale gastronomiczne - nowe zasady od 18 maja

Otwarcie branży gastronomicznej zostało konsultowane z jej przedstawicielami. Najważniejsze wytyczne, które obowiązują od poniedziałku to:

  • W restauracji może przebywać maksymalnie jedna osoba na cztery metry kwadratowe powierzchni sali,
  • Stoliki muszą być rozsunięte na odległość minimum dwóch metrów lub oddzielone przegrodą o co najmniej metrowej wysokości. Każdy stolik musi być zdezynfekowany po każdym kliencie,
  • Obsługa musi zachować dystans co najmniej półtora metra od klientów. Obowiązkowo muszą mieć na sobie maseczkę i rękawiczki, które powinien dostarczyć im pracodawca,
  • Klienci mogą zdjąć maseczki, gdy znajdą się przy stoliku. Powinni mieć zasłonięte usta i nos, gdy oddalają się do toalety lub wyjścia,
  • Przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku przy stoliku powinny siedzieć pojedyncze osoby, chyba, że odległości między nimi wynoszą minimum 1,5 m i nie siedzą oni naprzeciw siebie. Wyjątkiem od tej reguły są stoliki, w których zamontowano przegrody, np. z pleksi,
  • Każdy klient przed wejściem do restauracji powinien zdezynfekować ręce. Na drzwiach restauracji powinna pojawić się też informacja dotycząca liczby klientów, którzy mogą wejść do tego miejsca. 

Salony fryzjerskie i kosmetyczne - nowe zasady od 18 maja

Zgodnie z zaleceniami GIS w salonach fryzjerskich i kosmetycznych powinni być przyjmowani tylko ci klienci, którzy wcześniej zarezerwowali wizytę. Poczekalnie są wyłączone z użytku, dlatego każda osoba powinna być zapisywana na konkretną godzinę. 

  • W niektórych salonach pracownicy będą pytali klientów o ich samopoczucie, aby upewnić się, że dana osoba jest zdrowa. Po wejściu do salonu klient powinien zdezynfekować ręce oraz założyć maseczkę i jednorazowe rękawiczki. 
  • Klienci mają zakaz używania telefonów komórkowych w salonach. Nie będzie też serwowana kawa czy herbata. Znikną również magazyny. 
  • Między każdym stanowiskiem pracy powinien zostać zachowany odstęp co najmniej dwóch metrów. Po każdej osobie stanowisko ma być sprzątnięte i zdezynfekowane. To samo dotyczy narzędzi, urządzeń, a także innych powierzchni, których mógł dotykać klient (klamki, uchwyty, oparcie krzeseł).
  • Pracownicy przy wykonywaniu usługi muszą mieć założone rękawiczki i maseczki. Dla zwiększenia swojej ochrony mogą zakładać też przyłbice czy gogle. 

Dokładne wytyczne dotyczące organizacji pracy w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i lokali gastronomicznych znajdują się na stronach gov.pl. 

Więcej o: