Rząd mówi o solidarności i chce od mediów pieniędzy. Oto jak ją okazaliśmy - nie tylko w pandemii

Rząd zapewnia, że chce wprowadzić nowy podatek obciążający media, by te mogły "w sposób solidarny podzielić się przychodami". Tymczasem media aktywnie włączają się w działania społeczne. Gazeta.pl przeprowadziła wiele zbiórek i akcji informacyjnych. Nie tylko w kontekście epidemii COVID-19, lecz także ekologii czy problematyki osób LGBT+.

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział możliwość wprowadzenia kolejnego podatku. Tym razem miałyby nim być objęte m.in. portale internetowe, stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, prasa. Rząd zapewnia, że nie chce uderzyć w wolne i niezależne media. "To sól demokracji" - czytamy w rządowym komunikacie, którego autorzy zapewniają, że "żadne propozycje nie zostały jeszcze przyjęte".

TVP4,8 mld zł dla TVP z budżetu. Do 2024 r. wiele kolejnych miliardów

Przedstawiciele obozu władzy wyraźnie jednocześnie sugerują, że media powinny okazać solidarność w dobie pandemii. "Ten podatek jest rozłożony na największych graczy, którzy osiągają bardzo wysokie przychody z działalności medialnej" - stwierdził rzecznik rządu Piotr Müller. Podkreślił, że podatkiem będą obciążone "firmy bardzo zamożne, które stać, żeby w sposób solidarny podzielić się przychodami".

Pominął jednak fakt, że podatek będą odprowadzać nie tylko globalne firmy takie jak Google czy Facebook, ale - w różnej wysokości - niemal wszystkie media. W tym polskie. 

Rząd mówi o "solidarności", my pokazujemy, jak ją okazaliśmy

Wspieramy Was!Wspieramy Was! Marta Kondrusik/Gazeta.pl

Zaangażowanie mediów w działania społeczne jest tymczasem bardzo wyraźne. I szczególnie widoczne w pandemii.

Jeszcze przed znaczącym zwiększeniem liczby zachorowań na COVID-19 Gazeta.pl zainicjowała akcję #ZałożMaskę. W serii artykułów zachęcaliśmy naszych Czytelników do noszenia masek - zalety tego rozwiązania wyjaśniał m.in. serwis Zdrowie.gazeta.pl.

W kwietniu 2020 r. na łamach naszego portalu przeprowadziliśmy zbiórkę środków na zakup respiratora dla szpitala w Suchej Beskidzkiej. W ramach akcji pod hasłem "Kupujemy respirator" uzbierano niemalże 145 tysięcy złotych. Cel zbiórki został przekroczony o 15 tys. zł.

Biznes walczyBiznes walczy Fot. Gazeta.pl

Wsparcie okazaliśmy też przedsiębiorcom. Cykl artykułów "Biznes Walczy" serwisu Next.gazeta.pl prezentował problemy, z którymi zmagają się właściciele firm przedsiębiorców. Opowiadali też o ich pomysłach na walkę z kryzysem gospodarczym wywołanym pandemią.

Gazeta.pl wsparła środowisko medyków i promowała rzetelne informowanie o COVID-19

Nasz portal oddał też głos przedstawicielom środowiska medycznego. Akcja "Wspieramy Was" wyciągała na światło dzienne problemy tych, którzy są na pierwszej linii frontu w walce z wirusem. Swoimi przemyśleniami, pomysłami, apelami dzielili się lekarze, pielęgniarki, pracownicy szpitali. 

Gazeta.pl ma też na swoim koncie cykl "Epidemia w liczbach" opracowany we współpracy z Michałem Rogalskim, współtwórcą jednej z baz wiedzy o przebiegu epidemii. Wyjaśnialiśmy liczby i fakty. Podobny cel miała seria "Q&A", w której nasi czytelnicy mogli zadawać pytania ekspertom

Wsparcie nie tylko w pandemii

Jak pisać o LBGT+Jak pisać o LBGT+ Fot. Gazeta.pl

Solidarność, wraz z Czytelnikami, okazaliśmy też przy innych okazjach. W sierpniu wsparliśmy zbiórkę dla Bejrutu. Przy naszym wsparciu udało się zebrać ponad 100 tys. zł dla mieszkańców poszkodowanych w eksplozji środków chemicznych. Podziękowania z Libanu były pełne dobrych emocji

W czerwcu zorganizowaliśmy Weekend Równości na Gazeta.pl - jako jedyny portal w kraju zmieniliśmy logo na tęczowe w ramach solidarności ze społecznością LGBT+ w Polsce. Oddaliśmy nasze łamy aktywistom i aktywistkom. W sierpniu wydaliśmy darmowy i skierowany do wszystkich mediów poradnik "Jak pisać o osobach LGBT+".

W październiku w Gazeta.pl premierę miał serial dokumentalny Niny Cieślińskiej "Rodzina+". Opowiada o życiu par LGBT+ wychowujących dzieci w Polsce. Zdobył nominację do Grand Press 2020.

Gazeta.pl włącza się też aktywnie w ratowanie przyrody. Akcja crowdfundingowa "Adoptuj Pszczołę", zorganizowana wraz z Greenpeace, przekazała Czytelnikom ważną wiedzę o znaczeniu zapylaczy dla przyrody. 

'Rodzina+''Rodzina+' Fot. Gazeta.pl

We wrześniu wystartowała "Reklama dla klimatu", która pozwala za symboliczną złotówkę zareklamować produkty i usługi nastawione na ochronę środowiska. To jeden ze sposobów na wcielenie w życie zielonej misji Gazeta.pl, która nie tylko otwiera się co piątek tematem związanym z kryzysem klimatycznym, lecz także chce wpływać na branżę medialno-reklamową.

Czytaj też: Media bez wyboru. Gazeta.pl dziękuje czytelnikom i partnerom biznesowym za wsparcie i wyrozumiałość

Premier Mateusz Morawiecki w szpitalu narodowymRząd chce, by Polacy zarabiali mniej? "Szukanie dodatkowych źródeł"

Więcej o: