Plus z 39,5 mln zł kary za usługi włączane bez wiedzy klientów. "Część nie była świadoma, że płaci"

Plus to kolejna sieć, która została ukarana za włączanie klientom usług, o których ci nie wiedzieli. Polkomtel, operator telefonii, ma zapłacić 39,5 mln zł kary. Wcześniej podobna decyzja zapadła wobec T-Mobile.

Polkomtel, operator sieci Plus, musi zapłacić 39,5 mln zł kary. To efekt decyzji, którą wydał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po odwołaniu złożonym od decyzji UOKiK wydanej w 2019 r. Urząd uznał bowiem, że Polkomtel bezprawnie pobierał opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, np. "Czasoumilacz" czy "Serwis wyświetlacza".

Zobacz wideo Najlepszy smartfon do 1300 zł? Wielkie starcie chińskich "średniaków" [TOPtech]

Plus z karą od UOKiK. Jest decyzja

UOKiK argumentował, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. - Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji - twierdził ówczesny szef Urzędu Marek Niechciał. 

Zdaniem UOKiK klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. - Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła - wyjaśniał Marek Niechciał. 

Polsat już bez słoneczka. Grupa zmienia logotyp. 'Rozpoczynamy nowy rozdział'Polsat już bez słoneczka. Grupa zmienia logotyp. "Rozpoczynamy nowy rozdział"

T-Mobile też zapłaci wysoką karę. Za usługi, które sam im włączał

We wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wyroku w podobnej sprawie. Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile od decyzji i nakazał zapłatę 15 mln zł "za uruchamianie klientom dodatkowo płatnych usług, na które nie wyrazili wyraźnej zgody" - czytamy w krótkim komunikacie opublikowanym na Twitterze. 

"Granie na Czekanie", "Szafa Gra" i "Prenumerata", były, zdaniem sądu, aktywowane klientom domyślnie, przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Na początku w ramach promocji usługi były co prawda darmowe, ale później klienci byli obciążani za nie dodatkowymi opłatami. Wszystko pomimo tego, że T-Mobile nie otrzymywał od klientów wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

Mapa zasięguMapa sieci 5G udostępniona. Sprawdź, czy jesteś w zasięgu

Więcej o: