Chiny chcą wprowadzić do użytku pociągi maglev (skrót od magnetycznej lewitacji). Są to najszybsze na świecie pojazdy naziemne, które poruszają się bez styku z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu.
Jak pisaliśmy w lipcu na Next.gazeta.pl, państwowy koncern CRRC Qingdao Sifang zbudował pierwszy "lewitujący" pociąg, który zdolny jest rozwijać prędkość do 600 kilometrów na godzinę. Maglev pozwoliłby skrócić czas podróży z Pekinu do Szanghaju do zaledwie 2,5 godziny.
Tymczasem w Datong w prowincji Shanxi w północnych Chinach rozpocznie się budowa specjalnego toru testowego, w którym pociągi typu maglev będą mogły osiągać prędkość nawet 1000 kilometrów na godzinę - podaje "Global Times". W ramach pierwszej fazy tego projektu, do czerwca 2022 r. ma powstać linia o długości 2 kilometrów, a miesiąc później rozpoczną się testy. Jak informuje chińska gazeta, kolejna linia, tym razem o długości 15 kilometrów, ma powstać w ciągu dwóch następnych lat, a docelowo ma osiągnąć długość 60-kilometrów.
Superszybki pociąg będzie korzystał z technologii nadprzewodzącej lewitacji magnetycznej. Pozwoli to wyeliminować kontakt z podłożem, co powinno przełożyć się na osiągnięcie prędkości ponad 1000 kilometrów na godzinę. - Systemy maglev i hyperloop to tylko część nowej ery transportu. Potrzebna jest trasa o długości co najmniej 50 kilometrów, aby przetestować różne ich aspekty, w tym sam pojazd, a także systemy oraz procedury - powiedział w rozmowie z "Global Times" Wang Dashui, inżynier transportu.
Przypomnijmy, że w Chinach funkcjonuje obecnie tylko jedna trasa dla pociągów typu maglev. Ma długość 31 km i biegnie od lotniska Szanghaj-Pudong do dzielnicy Pudong. Pociągi rozpędzają się na niej do około 430 km/h i pokonują trasę w ok. 7 minut i 20 sekund.
Jak informowaliśmy wcześniej, Chiny mają bardzo ambitne plany wobec "lewitujących" pociągów. Już w lipcu 2020 roku rząd Chin przedstawił plan dotyczący stworzenia sieci transportowej, obejmującej do dziewięciu linii maglev, o łącznej długości ponad tysiąca kilometrów. W styczniu 2021 roku Liang Jianying, inżynier z CRRC Qingdao Sifang zapowiadał, że superszybkie pociągi maglev osiągające prędkość 600 kilometrów na godzinę zostaną oddane do użytku w ciągu 5-10 lat.