PKN Orlen, PESA i PKP będą wspólnie wprowadzać pociągi wodorowe w Polsce. Jest porozumienie

PKN Orlen, PESA i spółka PKP będą współpracować przy budowie kolei wodorowej w Polsce. Przedstawiciele trzech firm podpisali w Warszawie list intencyjny w tej sprawie.
Zobacz wideo "Produkcja paliwa wodorowego może wytworzyć milion miejsc pracy w UE"

PESA ma zaprezentować pierwszy polski pojazd szynowy o napędzie wodorowym na międzynarodowych targach kolejowych Trako, które odbędą się w dniach 21-24 września w Gdańsku. Jego eksploatacja ma się rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie firma pracuje nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania - czytamy w komunikacie prasowym PKN Orlen.

Polska wdroży technologię wodorową w transporcie szynowym

List intencyjny, podpisany 25 sierpnia przez PKN Orlen, PESA i spółkę PKP dotyczy współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe.

"Dzisiejsze porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my - wraz z naszymi partnerami - będziemy jej pionierami" - podkreśla Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

Pociągi wodorowe zredukują emisję dwutlenku węgla

PKP jest właścicielem wszystkich terenów kolejowych. To właśnie na nich mogą powstać stacje tankowania. Spółka ma też pomagać w wytypowaniu dogodnych lokalizacji. Natomiast PKN Orlen ma się zająć tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji tankowania wodoru.

Sekretarz stanu w ministerstwie klimatu i środowiska Ireneusz Zyska, zapowiedział wsparcie finansowe dla wdrażania napędu wodorowego na kolei. Podkreślił, że Komisja Europejska jest zainteresowana współfinansowaniem projektów, które prowadzą do redukcji emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń.

Według danych, które obejmują 2019 rok, po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim blisko 400 takich pojazdów. Docelowo mogą one zostać zastąpione pojazdami wodorowymi.

Więcej o: