Tak z premedytacją okradają oszuści. Co to jest "spoofing telefoniczny"? "Doszliśmy do ściany"

Wykonywanie połączeń na nieprawdziwy identyfikator, czyli "spoofing telefoniczny", to coraz częściej spotykane oszustwo. Wyobraźmy sobie, że pewnego dnia dzwoni do nas telefon. Bierzemy go do ręki, a tam wyświetla się napis "bank". Zgadza się nie tylko nazwa, ale i numer telefonu infolinii naszego banku, więc odbieramy. Okazuje się jednak, że to nie bank, ale ktoś inny. Tak właśnie działa "spoofing telefoniczny". Jak działają oszuści wyjaśniał w środowym "Studiu Biznes" dr Maciej Kawecki.

"Spoofing telefoniczny" jest często wykorzystywany przez oszustów. Wyobraźmy sobie, że dostajemy SMS-a podpisanego "bank" z numeru infolinii z prośbą o kliknięcie w dany link. W rzeczywistości okazuje się, że ani SMS-a ani połączenia telefonicznego nie wykonał bank, ale osoba trzecia. "Spoofing telefoniczny" to nic innego, jak wykonywanie połączeń telefonicznych na nieprawdziwy identyfikator. To samo dotyczy fałszywych połączeń telefonicznych.

- Jest jeszcze gorzej, ponieważ jesteśmy w stanie zdecydować, jaką płcią mówimy, ponieważ syntezator mowy i sztuczna inteligencja jest w stanie zmienić mój głos na damski. Jest w stanie zmienić odgłos, czyli jesteśmy w stanie wybrać w trakcie tej rozmowy, że na przykład w tle jest ruch, a więc jestem gdzieś w jakimś zgiełku i tak dalej. Jest to proszę państwa bardzo proste. Czasami jest tak, że oczywiście on dopiero prowadzi do sklepu, w którym ściągamy aplikację, która jest złośliwa, ale czasami samo odznaczenie linka już jest niebezpieczne. Dlatego zawsze mówię, że doszliśmy do ściany tak silnej, że dzisiaj powinniśmy się w ogóle oduczyć klikania jakichkolwiek aktywnych linków w sieci, co do których nie mamy pewności. A nie mamy pewności nawet gdy widzimy, kto do nas wysłał SMS - mówił w środowym "Studiu Biznes" dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Posłuchaj fragmentu rozmowy.

Zobacz wideo Oszuści mogą podszyć się pod bank. Jak nie dać się nabrać?
Więcej o: