Od początku września akcje Allegro zaczęły mocno tracić i do dzisiaj spadły o 35 proc. Wycena jednak zaczęła pikować, gdy Amazon w połowie września uruchomił w Polsce pakiet Prime. Tylko w tym czasie akcje Allegro spadły o 20 proc. do najniższego od czasu zeszłorocznego debiutu poziomu 45 zł (pierwotna oferta wynosiła 43 zł, ale od razu poszybowała do 70 zł). To też pierwszy raz, gdy wycena spadła poniżej 50 zł.
Wprowadzenie abonamentu Prime było zaskoczeniem nie tylko dla klientów, ale również dla analityków.
Amazon wprowadził Prime’a w Polsce szybciej, niż się spodziewałem. Zazwyczaj zajmuje mu około dwóch lat, żeby uruchomić tę usługę na nowym rynku. To dodatkowo najtańszy Prime na świecie
- komentuje dla Wirtualnemedia.pl Łukasz Wachełko, analityk z Wood & Co.
Michał Holka, marketplace manager w Cube Group uważa, że Amazon "zagrał Allegro na nosie" wprowadzając tak korzystną cenowo ofertę na Amazon Prime.
Jeśli spojrzymy na cenę Prime’a np. w Niemczech, gdzie jest to 69 euro za rok, widzimy bezpośrednie uderzenie w największy polski marketplace i ich program Smart
- ocenia Holka dla Wirtualnemedia.pl.
- Allegro nie zejdzie już z ceny za Smart! rozpoczynając wojnę cenową, bo opłaty od użytkowników wciąż nie zbliżają się do tego, by pokryć koszty tej usługi - uważa Łukasz Wachełko, analityk z Wood & Co. Jego zdaniem rywalizacja skupi się raczej na dodatkowych usługach w ramach Smart! i Prime.
Allegro na razie ma więcej merchantów i produktów, natomiast Prime to obecnie także najtańsza platforma z treściami wideo w Polsce. Dlatego Allegro może chcieć rozbudować ofertę w tym obszarze. A dostarczycieli treści, którzy mogliby współpracować z firmą w ramach Smarta, jest wielu
- prognozuje Wachełko dla Wirtualnemedia.pl.