Ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku 2021 r. Jednak e-Doręczenia mają być stopniowo wprowadzane dopiero od 2022 roku. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przedstawiła harmonogram wdrażania nowego systemu.
Od 5 lipca 2022 r. z e-Doręczeń zaczną korzystać organy administracji rządowej i jednostki budżetowe obsługujące te organy, NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy - podaje PAP. Uczelnie wyższe i Polska Akademia Nauk przejdą na system elektronicznych doręczeń w 2023 r. Rok później będzie on obowiązywał także jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, a od 2025 r. - również pozostałe podmioty publiczne. Natomiast sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i służba więzienna zaczną korzystać z e-Doręczeń 1 października 2029 r.
Przedsiębiorcy rejestrujący nową firmę po 5 lipca 2022 r. automatycznie otrzymają adres e-Doręczeń. Od października 2022 r. adres uzyskają również pozostałe, zarejestrowane wcześniej firmy - podaje PAP. Firmy już dziś mogą zakładać darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Aby tego dokonać, należy złożyć wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń, po czym aktywować adres i skrzynkę.
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl
"E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. W praktyce to możliwość odbierania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów. To prosta i przejrzysta forma komunikacji pomiędzy wszystkimi typami podmiotów, równoważna z wysłaniem listu poleconego lub osobistą wizytą. Usługa będzie realizowana w ramach Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. Dzięki e-Doręczeniom załatwisz sprawę urzędową, odbierzesz lub wyślesz dane i uzyskasz potwierdzenia (dowody), tj. potwierdzenie wysłania i otrzymania danych" - czytamy na stronie rządowej gov.pl.
Okazuje się, że system będzie również zawierał usługę hybrydową z myślą o osobach, które nie chcą lub nie mogą korzystać z e-Doręczeń. "Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz skorzystać z elektronicznej formy odbioru korespondencji, podmioty administracji publicznej będą mogły skontaktować się z tobą w tradycyjny sposób. Dzięki temu otrzymasz korespondencję w formie papierowej, urząd natomiast będzie ją przechowywał w formie cyfrowej" - czytamy.