E-Doręczenia ruszą w 2022 r. System elektronicznych doręczeń będzie wdrażany latami

Elektroniczne doręczenia będą stopniowo wprowadzane już od 2022 roku. E-Doręczenia mają być traktowane na równi z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Pełne wprowadzenie nowego systemu zaplanowano na rok 2029.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku 2021 r. Jednak e-Doręczenia mają być stopniowo wprowadzane dopiero od 2022 roku. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przedstawiła harmonogram wdrażania nowego systemu.

Telewizja (zdjęcie ilustracyjne)Bon na dekoder. KPRM zapewnia: Świadczenie nie ma związku z abonamentem

E-Doręczenia. System zostanie w pełni wdrożony w 2029 roku

Od 5 lipca 2022 r. z e-Doręczeń zaczną korzystać organy administracji rządowej i jednostki budżetowe obsługujące te organy, NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy - podaje PAP. Uczelnie wyższe i Polska Akademia Nauk przejdą na system elektronicznych doręczeń w 2023 r. Rok później będzie on obowiązywał także jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, a od 2025 r. - również pozostałe podmioty publiczne. Natomiast sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i służba więzienna zaczną korzystać z e-Doręczeń 1 października 2029 r.

Przedsiębiorcy rejestrujący nową firmę po 5 lipca 2022 r. automatycznie otrzymają adres e-Doręczeń. Od października 2022 r. adres uzyskają również pozostałe, zarejestrowane wcześniej firmy - podaje PAP. Firmy już dziś mogą zakładać darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Aby tego dokonać, należy złożyć wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń, po czym aktywować adres i skrzynkę.

Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl

Poczta Polska (zdjęcie ilustracyjne)Poczta Polska podwyższa opłaty. Od stycznia wyższe ceny listów i przesyłek

E-Doręczenia również dla osób bez internetu

"E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. W praktyce to możliwość odbierania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów. To prosta i przejrzysta forma komunikacji pomiędzy wszystkimi typami podmiotów, równoważna z wysłaniem listu poleconego lub osobistą wizytą. Usługa będzie realizowana w ramach Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. Dzięki e-Doręczeniom załatwisz sprawę urzędową, odbierzesz lub wyślesz dane i uzyskasz potwierdzenia (dowody), tj. potwierdzenie wysłania i otrzymania danych" - czytamy na stronie rządowej gov.pl.

Okazuje się, że system będzie również zawierał usługę hybrydową z myślą o osobach, które nie chcą lub nie mogą korzystać z e-Doręczeń. "Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz skorzystać z elektronicznej formy odbioru korespondencji, podmioty administracji publicznej będą mogły skontaktować się z tobą w tradycyjny sposób. Dzięki temu otrzymasz korespondencję w formie papierowej, urząd natomiast będzie ją przechowywał w formie cyfrowej" - czytamy.

Zobacz wideo Kto ucierpi najbardziej na podwyżkach cen prądu? "Biznes zapłaci więcej"
Więcej o: