Sankcje podcinają skrzydła Rosji. Sięga po samoloty z demobilu. Tych samych używa Korea Północna

Rosyjskie linie lotnicze w związku z sankcjami powinny oddać setki samolotów. Te mają jednak zostać znacjonalizowane. Mimo to najwyraźniej samolotów wciąż brakuje. Rosjanie chcą przywrócić maszyny, które uziemiono ze względu na zbyt duże koszty użytkowania.

Rosyjscy przewoźnicy powinni zwrócić do Europy nawet kilkaset samolotów w związku z sankcjami. W połowie marca Władimir Putin przyjął jednak nowe prawo o nacjonalizacji samolotów. Ustawa pozwala Rosji przywłaszczyć sobie samoloty należące do zagranicznych firm. Rosja może przejąć nawet 200 dzierżawionych samolotów, a "Financial Times" wyliczył, że straty mogą wynieść 10 mld dolarów.

Zobacz wideo MiG-i dla Ukrainy? Szef gabinetu prezydenta: Propozycja jest aktualna

Rosji brakuje samolotów i przywraca uziemione jednostki

Mimo zatrzymania dwóch setek samolotów, w Rosji najwyraźniej brakuje maszyn do przewozów. Rosyjski portal frequentflyers.ru dowiedział się od osoby z branży lotniczej, że do użytku mają być przywrócone samoloty pasażerskie AN-148. Pięć maszyn ma zostać przekazanych rosyjskim przewoźnikom na cele lotów regionalnych. 

Więcej informacji ze świata na stronie głównej Gazeta.pl 

Maszyny latały dla linii lotniczej Rossija, a następnie dla Saratow Airlines. Wycofano je z użytku w 2017 roku, ponieważ uznano je ze zbyt drogie w eksploatacji. Od marca 2018 roku An-148 przechowywano w hangarze na lotnisku w Woroneżu. 

Rosja dysponuje większą liczbą tych samolotów. 24 egzemplarze ma na stanie Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych. Kolejne kilka sztuk przechowuje przewoźnik Angara - te jednak wymagają renowacji, a ponadto są częściowo rozebrane. 

An-148 we flocie innych krajów

An-148 nie są wiekowymi samolotami. Egzemplarze, które wrócą do użytku zostały wyprodukowane w latach 2009-2012. Produkcję tego modelu całkowicie wygaszono w 2018 roku.

Oprócz Rosji dwie takie maszyny są używanie przez Air Koryo. To narodowa linia lotnicza Korei Północnej. Z kolei Kuba ma sześć egzemplarzy An-158, rozszerzonej wersji An-148.

Więcej o: