Wakacje 2022. Co zrobić, jeśli nasz bagaż został uszkodzony lub nie doleciał? [PORADNIK]

Wakacje już się rozpoczęły, a na lotniskach pojawia się coraz więcej turystów. Jednak nie zawsze nasza podróż idzie zgodnie z planem. Zdarza się, że może dojść do uszkodzenia lub zgubienia naszego bagażu. Podpowiadamy, co należy zrobić w takiej sytuacji.

Osoby, których bagaż został uszkodzony, zgubiony lub opóźniony mają prawo domagać się odszkodowania. Jednak, aby otrzymać rekompensatę, musimy zgłosić sprawę na lotnisku. 

Odszkodowanie za zgubiony bagaż - ile wynosi?

Linie lotnicze są odpowiedzialne za nasz bagaż - od momentu jego nadania na lotnisku, z którego wylatujemy, aż do odebrania go w porcie docelowym. "Maksymalna wysokość odszkodowania za uszkodzenie bagażu wynosi około 7,5 tys. złotych. Wysokość odszkodowania może być wyższa jeżeli w momencie nadania bagażu pasażer złożył linii lotniczej specjalną deklarację interesu w dostawie i dokonał stosownej opłaty, o ile obowiązywała. Wówczas przewoźnik ponosi odpowiedzialność do kwoty zadeklarowanej" - czytamy na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Zobacz wideo Kunz: Chęć podróżowania jest tak duża, że naprawdę duże lotniska korkują się

Jak złożyć reklamację w przypadku uszkodzenia bagażu?

Po pierwsze o sprawie musimy poinformować biuro reklamacji bagażowych przed opuszczeniem strefy zamkniętej. Po przyjęciu reklamacji pracownik przekaże raport PIR tzw. Raport Niezgodności Bagażowej. Powinniśmy go następnie zachować do celów reklamacyjnych oraz wykonać zdjęcia lub nagrać film, na którym uwiecznimy uszkodzenia.  

Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl.

Co powinno znaleźć się w pisemnej reklamacji ?

Reklamację musimy złożyć w formie pisemnej drogą mailową, listowną lub za pośrednictwem formularza reklamacyjnego.

Co powinniśmy zawrzeć w naszej reklamacji?

  • Szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu);
  • Roszczenie;
  • Kopię raportu PIR oraz kwitu bagażowego;
  • Dane rachunku bankowego;
  • Zdjęcia lub film dokumentujący uszkodzenia (jeśli nie możemy tego zrobić, powinniśmy je nadesłać po otrzymaniu odpowiedzi od linii lotniczych).

Na złożenie reklamacji jest siedem dni. Po tym czasie linie lotnicze mają prawo odrzucić skargę. 

Odszkodowanie za opóźniony bagaż

W przypadku opóźnienia bagażu również możesz domagać się zwrotu kosztów za rzeczy pierwszej potrzeby. Odszkodowanie może wynosić maksymalnie ok. 6,8 tys. złotych. "Rekompensata ma pokryć poniesione przez pasażera straty, jakie poniósł w wyniku opóźnienia bagażu. W praktyce oznacza to, że należy przedłożyć przewoźnikowi rachunki za rzeczy pierwszej potrzeby zakupione w czasie oczekiwania na bagaż" - czytamy w komunikacie Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

W przypadku reklamacji za opóźnienie bagażu postępujemy, jak przy jego uszkodzeniu. Jednak czas na złożenie reklamacji jest dłuższy - mamy na to 21 dni.

Odszkodowanie za zgubiony bagaż 

W sytuacji, gdy linie lotnicze zgubią bagaż, należy stworzyć listę rzeczy, które się w nim znajdowały oraz potwierdzić ich wartość w formie rachunków. Jeśli jednak ich nie posiadasz, możesz otrzymać rekompensatę zależną od wagi walizki. Za każdy kilogram jest to około 120 złotych. Reklamacje w tej sprawie powinniśmy złożyć jak najszybciej. 

******

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Więcej o: