Kolejny już tydzień w niektórych sklepach brakuje cukru. Zaczęło się od problemów logistycznych Biedronki w powiecie wołomińskim związanych ze zmianą centrum dystrybucji. Analitycy uważają, że pojawiła się wówczas niesłuszna panika. Podkreślają też, że ogólnokrajowego problemu z cukrem nie ma.
Jak informuje portal wiadomoscihandlowe.pl, temat cukru poruszyła w środę podczas konferencji z inwestorami i analitykami rynkowymi Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Grupy Jeronimo Martins, portugalskiego właściciela sieci Biedronka.
Nie sądzę, że mamy obecnie do czynienia z brakiem cukru w Biedronce
- powiedziała Viriginia. Dodała, że z "powodu pewnych ograniczeń" mogą się pojawić "punktowe" lub "czasowe niedobory".
Problem z dostępnością cukru generuje w dużej mierze anomalia cenowa. Jak mówił w rozmowie z Gazetą.pl Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców ceny hurtowe za cukier są wyższe niż ceny detaliczne. W tym ostatnim przypadku cena za 1 kg cukru w czerwcu wyniosła 3,92 zł. Eksperci twierdzą, że w lipcu jest to już średnio powyżej 4 zł. W niektórych miejscach, jak w Lidlu, 1 kg cukru kosztuje nawet 4,99 zł. Natomiast w hurtowniach, cukier kosztuje ponad 6 zł brutto - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Gdy rynek jest niestabilny - jak teraz - ceny potrafią się zmieniać z tygodnia na tydzień. Wówczas może dojść do sytuacji, w której w jednym kanale dystrybucji jest taniej niż w innych. Takie anomalie mają miejsce, ponieważ duże sieci kontraktują olbrzymie ilości cukru, dzięki czemu mogą zejść z marży - tłumaczy Andrzej Gantner.
Tak właśnie dzieje się teraz. Cukier w sklepach jest tańszy niż w hurtowniach, przedsiębiorcy wybierają więc bardziej opłacalny dla nich hipermarket. Potwierdził to również Marcin Hadaj. "Na podstawie analizy paragonów można stwierdzić, że nabywcami są przedsiębiorcy, a nie gospodarstwa domowe. To najlepszy dowód atrakcyjności ceny cukru w sieci Biedronka, jednak naszym celem jest zapewnienie jak największej dostępności tego produktu dla wszystkich klientów" - przekazał menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.