Autostrady w Polsce mogą być wkrótce o 2,5 tys. kilometrów dłuższe. GDDKiA ma sprytny plan

Drogi ekspresowe zostaną przekształcone w autostrady? - taki pomysł według RMF FM ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki tej operacji autostrady w naszym kraju wydłużyłyby się o 2,5 tysięcy kilometrów. Zmiana ta motywowana jest tym, że istnienie dróg ekspresowych to "zaszłość historyczna", a ich przeształcenie pozwoli na "ujednolicenie sieci dróg".

GDDKiA zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17 800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 3 804 km, na co składa się 1247 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych. Te ostatnie mają, według najnowszych planów, niedługo zniknąć w takiej formie, w jakiej je znamy. 

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach. Co oznacza duża czarna dłoń?

GDDKiA chce zastąpić drogi ekspresowe autostradami

RMF FM doniosło w czwartek o niecodziennym pomyśle GDDKiA. Dyrekcja rozważa przekształcenie dróg ekspresowych w autostrady lub odwrotnie - zrównaniu autostrad do dróg ekspresowych. Powodem takiej zmiany jest plan ujednolicenia sieci dróg szybkiego ruchu. 

- Patrzymy na kraje ościenne. Nigdzie nie występuje takie rozróżnienie dróg szybkiego ruchu. Tylko u nas. To jest zaszłość historyczna - tłumaczył pomysł w rozmowie z RMF FM Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA. 

Dyrekcja wyjaśnia, że taka zmiana nie wymaga wielkiego przedsięwzięcia. Różnice w parametrach technicznych tych dróg ograniczają się do o szerokości pasa awaryjnego, liczby tzw. MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych) i węzłów. Bardziej wymagająca byłaby za to operacja zmiany numeracji i oznakowania dróg. Kontrowersje może też budzić ustalenie jednakowego limitu prędkości. Piechowiak w rozmowie z RMF FM mówił, że kompromisem można go wyznaczyć na poziomie 130 km/h.   

Więcej informacji z kraju przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

GDDKiA zmienia polskie autostrady

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie GDDKiA jest niezwykle aktywna we wprowadzaniu kluczowych zmiany dotyczących polskich autostrad. Właśnie przygotowana jest dokumentacja dla rozbudowy autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem o dwa dodatkowe pasy - po jednym w każdym kierunku. Ponadto od początku 2022 roku na dwóch odcinkach autostrad A2 i A4 nie ma szlabanów. Kierowcy mogą na tej trasie opłacić przejazd przez aplikację.  

Więcej o: