Casey Neistat to znany youtuber. Zasłynął w sieci z vlogów, w których pokazuje swoje codzienne życie. Obserwuje go ponad 12 milionów osób. Ponad cztery lata temu nagrał film z Warszawy pt. "Nigdy nie jeźdź hulajnogą elektryczną w deszczu", gdzie oprócz tego, że jeździ hulajnogą, robi też krótki spacer po Warszawie i zjada obiad w Hali Koszyki. Całość trwa 9 minut.
Wizyta internetowego twórcy w Polsce nie była jednak przypadkowa. Neistat był jedną ze 100 osób, które wzięły udział w projekcie Polskiej Fundacji Narodowej 100x100 - stu spotkań ze znanymi ludźmi na 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Casey Neistat oprócz nakręcenia filmu spotkał się też z fanami w Centrum Expo XXI.
W 2019 roku pracownik branży IT Kamil Świątek złożył wniosek do PFN o informację, ile kosztowała wizyta. Ze sprawozdania z 2018 roku wynika, że całość projektu 100x100 pochłonęła 12 milionów złotych. Sporą część tej kwoty wydano na wizytę youtubera. Całkowity koszt to dokładnie 1 173 894,96 zł. Więcej szczegółów nie podano. Świątek ironizuje, że na taką informację pewnie znów musiałby czekać 4 lata.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl
Uzyskanie danych od fundacji nie było bowiem łatwe, bo choć jej przedstawiciele zapewniają o transparentności, to wokół transparentności działań organizacji pojawiają się w mediach wątpliwości. W 2021 roku m.in. nie poddała się kontroli NIK, dlatego ta zawiadomiła prokuraturę.
Polska Fundacja Narodowa nie chciała też zdradzić Świątkowi od razu, ile kosztowała wizyta Nesitata. "Po 1567 dniach, 2 procesach sądowych, które Fundacja PFN przegrała w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, dostałem odpowiedź na mój wniosek o dostęp do informacji publicznej" - poinformował.
***
Fragmentów Studia Biznes można słuchać także w wersji audio na dużych platformach streamingowych, m.in. tu: