Krwiobieg gospodarki może przytkać się przez El Nino. "Największy niewidzialny sektor"

Ekstremalne zjawiska pogodowe utrudniają żeglugę po najważniejszych szlakach na świecie. Analitycy obawiają się, że El Nino może dodatkowo pogorszyć sytuację. Nie wykluczają powtórki z 2021 r., gdy kontenerowiec Ever Green zablokował Kanał Sueski.

El Nino to okres, gdy cieplejsze wody przedostają się na powierzchnię oceanu w pobliżu równika w rejonie Ameryki Południowej, może tylko pogorszyć sytuację. Szczyt tego zjawiska zwykle przypada na koniec roku, ale skutki El Nino odczuwalne są jeszcze w kolejnych miesiącach. Prognostycy uważają, że rok 2024 może być pierwszym rokiem, w którym ludzkość przekroczy kluczową barierę 1,5 stopnia Celsjusza - pisze CNBC. Zjawisko El Nino ma wpływ także na globalną gospodarkę, w tym jej krwioobieg, jakim jest transport morski. 

Zobacz wideo El Nino dopiero się zaczyna, a ocean światowy już jest o 0,2 stopnia cieplejszy niż kiedykolwiek w historii pomiarów

Żegluga napotyka na poważny problem

W dotkniętej suszą Panamie niski poziom wody skłonił ten kraj Ameryki Środkowej do ograniczenia liczby przepraw statków przez Kanał Panamski - jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie. Z powodu wprowadzonych ograniczeń powstał zator jednostek oczekujących na pokonanie trasy.

Peter Sands, główny analityk platformy porównawczej stawek frachtu lotniczego i oceanicznego Xeneta, wskazał, że wąskie gardła na morzu są wszędzie. Zwykle jednak tylko katastrofalne wydarzenia, takie jak blokada Kanału Sueskiego w 2021 r., która wywołała międzynarodowy kryzys w żegludze, ujawniają słabość modelu dostawy ładunków dokładnie na czas. - Myślę, że globalna żegluga jest jak największy na świecie niewidoczny sektor - powiedział w rozmowie z CNBC. Wyjaśnił, że wszyscy korzystają z usług i towarów przewożonych drogą morską, ale praktycznie nikt nie zastanawia się nad tym, w jaki sposób te towary trafiają na półki, "dopóki coś pójdzie nie tak".

Kanał Panamski może zostać zablokowany? Analityk: To wstęp do potencjalnej katastrofy

Dwa lata temu kontenerowiec Ever Green, blokując Kanał Sueski, wywołał gigantyczny morski korek. Od tamtego kryzysu analitycy ostrzegają, że ekstremalne warunki pogodowe nasilane przez kryzys klimatyczny mogą zwiększyć częstotliwość tego typu wydarzeń. Blokady kluczowych szlaków morskich mogą zaś mieć daleko idące konsekwencje dla łańcuchów dostaw, bezpieczeństwa żywnościowego i gospodarek regionalnych.

Czy podobna blokada może wystąpić również w Kanale Panamskim? Analityk Peter Sands twierdzi, że ograniczenia dla statków z powodu niskiego poziomu wody były już wcześniej wprowadzane, ale El Nino może tylko zaostrzyć problem. - To może być dopiero początek, ponieważ susza może być jeszcze bardziej dotkliwa w pierwszej połowie 2024 r. - ocenił. - W tej chwili nie obserwujemy uzupełniania poziomu wody, jakie przyniósłby normalny rok. Jest to więc dosłownie wstęp do potencjalnej katastrofy - ostrzega analityk.

Więcej o: