Spotify podnosi ceny. Ale nie jest jedyny. YouTube Premium i Tidal również drożeją

Spotify zdecydował się na korektę cen każdego z pakietów. Podobny krok wykonały w ostatnim czasie również inne serwisy streamingowe. Za każdą subskrypcję trzeba zapłacić nawet kilka dolarów więcej.

Spotify poinformowało właśnie o "dostosowaniu" cen swojej usługi Premium. Oznacza to, że wzrosły ceny wszystkich czterech pakietów, które oferuje firma. W przypadku USA cena planu indywidualnego (Premium Individual) skoczyła o dolara (do 10,99 dol.). O tyle samo wrosły ceny pakietów Family (16,99 dol.) i Student (5,99 dol.). Więcej, bo o dwa dolary zapłacą z kolei subskrybenci wersji Duo - z 12,99 do 14,99 dol.

Zobacz wideo Spotify, YouTube Music, Tidal czy Apple Music? Porównujemy najpopularniejsze aplikacje muzyczne

Podwyżki wprowadzono w kilkudziesięciu krajach na całym świecie, w tym m.in. w USA, Kanadzie, Meksyku, Australii, Nowej Zelandii, a także w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji, Hiszpanii i wielu innych krajach europejskich. Na liście nie ma jednak Polski. Cieszy więc, że - przynajmniej na razie - ceny Spotify nie wzrosły nad Wisłą. Obecnie Spotify Premium w wersji dla jednej osoby kosztuje 19,99 zł, pakiet dla dwojga to wydatek 24,99 zł, a rodzinny - 29,99 zł. Tradycyjnie najmniej płacą studenci - 9,99 zł miesięcznie.

Wszystkie serwisy streamingowe ponoszą ceny

Nie jest jednak wykluczone, że cena Spotify w naszym kraju zmieni się w niedalekiej przyszłości. Na podwyżki stopniowo decydują się bowiem wszyscy konkurenci serwisu. Zaledwie kilka dni temu o wzroście cen w USA i części innych krajów poinformował YouTube. Będący właścicielem platformy konglomerat Alphabet zdecydował się podwyższyć ceny usługi Premium (dającej dostęp do usługi YouTube Music Premium) o dwa dolary (do 13,99 dol. teraz), pakiet studencki podrożał o dolara (do 7,99 dol.), a za subskrypcję roczną trzeba zapłacić aż o 20 dolarów więcej (139,99 dol.). Bez zmian pozostała cena pakietu rodzinnego (22,99 dol.).

Na początku lipca o podwyżkach informował również Tidal. Platforma podniosła cenę pakietu HiFi o dolara (do 9,99 dol.), a cena subskrypcji rodzinnej poszła w górę o dwa dolary (do 16,99 dol.). Najdroższy pozostaje pakiet Tidal HiFi Plus (19,99 dol.), którego cena nie zmieniła się. W lutym na podwyżkę za Music Unlimited zdecydował się Amazon, a w październiku 2022 roku wzrost cen zaordynował Apple Music.

Spotify pochwaliło się wynikami. Subskrybentów więcej, ale zysk w dół

Zaledwie kilkanaście godzin po informacjach o podwyżkach cen Spotify pochwaliło się wynikami finansowymi z drugi kwartał 2023 r. Okazuje się, że firma ma już 220 mln użytkowników subskrybujących usługę Premium, a łączna liczba osób korzystających ze Spotify (w wersji płatnej i darmowej) to aż 551 mln. To odpowiednio o 27 i 17 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spotify przyznało jednak, że na każdym użytkowniku zarabia coraz mniej. Obecnie jest to 4,27 euro, czyli o 6 proc. mniej niż kwartał wcześniej (4,32 euro). Podwyżki cen są więc najpewniej próbą odwrócenia tego trendu. Spotify odnotowało w tym kwartale stratę w wysokości 302 mln euro.

Więcej o: