Niemcy. "Ekologiczna" kerozyna ma stanowić jedną trzecią paliwa lotniczego

Począwszy od 2030 r. niemiecka branża lotnicza ma zużywać rocznie co najmniej 200 tys. ton "ekologicznej" nafty.
Zobacz wideo Rekordowe ceny uprawnień do emisji CO2. Baca-Pogorzelska: Energia będzie bardzo droga

Rząd, kraje związkowe i branża lotnicza wspólnie opracowały plan produkcji i stosowania kerozyny jako paliwa lotniczego. Dokument w tej sprawie został podpisany w piątek (7.05.) w Berlinie przez przedstawicieli rządu, krajów związkowych, branży lotniczej, branży wydobycia minerałów i konstruktorów instalacji.

Akcja Greenpeace w BerlinieNiemcy chcą być neutralni klimatycznie szybciej od UE. "Cel piękny, ale..."

Od 2030 roku lotnictwo ma zużywać rocznie 200 tysięcy "ekologicznej" kerozyny, co odpowiada jednej trzeciej zapotrzebowania na paliwo w krajowym ruchu lotniczym w Niemczech. Na razie produkcja znajduje się w fazie testów. W celu uruchomienia produkcji na skalę przemysłową ministerstwo transportu ma stworzyć platformę rozwoju procesów produkcyjnych, a ministerstwo środowiska ma zbudować wzorcowe zakłady.

Wysokie koszty produkcji

Przejście na silniki neutralne dla klimatu w lotnictwie uważane jest za szczególnie trudne. Rozwiązaniem jest tutaj "Power to Liquid" (PtL). W tej technologii nafta jest produkowana z wodoru przy użyciu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. To z kolei powinno znacznie ograniczyć emisje dwutlenku węgla w lotnictwie. Jak dotąd jednak paliwo to nie jest dostępne ani w odpowiednich ilościach, ani po cenach rynkowych.

Lodowiec na AlasceWg nowych danych w Fairbanks na Alasce nie ma już klimatu okołobiegunowego

Władze w porozumieniu z branżą lotniczą planują wprowadzenie obowiązkowego minimalnego kontyngentu na paliwa sprzedawane w Niemczech, jak również obowiązek do zakupu paliw, co ma zagwarantować tworzenie popytu pomimo wysokich kosztów. Linie lotnicze mają się zobowiązać do odbioru określonych ilości kerozyny w najbliższych latach. Ma to także zapobiegać zakłóceniu konkurencyjności w branży.

(Reuters, AFP/sier)

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle. 

 
Więcej o: