Ma to być realizacja postulatów prezydenta Emmanuela Macrona i powołanej przez niego w 2019 roku komisji klimatycznej. Ustawa klimatyczna przewiduje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla we Francji o 40 proc. w 2030 roku w stosunku do poziomu z roku 1990.
Francuscy parlamentarzyści pierwotnie proponowali bardziej drastyczne przepisy. Sugerowali, aby zawiesić loty krajowe, jeśli podobny dystans można przejechać pociągiem w czasie nie dłuższym niż cztery godziny - pisze Reuters.
Taka propozycja spotkała się jednak ze sprzeciwem ze strony niektórych regionów i linii lotniczych Air France-KLM, które i tak już ucierpiały w związku z pandemią. Ostatecznie więc postanowiono, że czas jazdy pociągiem ma być nie dłuższy niż 2,5 godziny.
Proponowany francuski limit czasu podróży do 2,5 godziny pozostawia ogromną liczbę krótkich lotów nadal w użyciu. Rządy UE, w tym Francji, powinny zakazać wszystkich krótkich lotów krajowych i transgranicznych, w przypadku których pasażerowie mogą korzystać z mniej zanieczyszczającego transportu, takiego jak kolej lub autobus
- powiedział John Hyland, rzecznik Greenpeace UE, jak pisze Bloomberg.
Z kolei Jo Dardenne, kierownik ds. Lotnictwa w grupie klimatycznej Transport&Environment powiedział, że francuski rząd powinien skupić się również na lotach długodystansowych, chociażby nakazując stosowanie bardziej ekologicznego paliwa do silników odrzutowych i naliczając odpowiednią cenę za emisję dwutlenku węgla. To miałoby zmusić linie lotnicze do stosowania ekologicznej polityki.
Przepis dotyczący zawieszenia lotów krajów ma objąć pięć popularnych połączeń: lotów z paryskiego lotniska Orly do Bordeaux, Lyonu, Nantes i Rennes oraz z Lyonu do Marsylii. Nie będzie miało to żadnego wpływu na loty łączone - informuje BBC.
Francuska grupa konsumencka UFC-Que Choisir podsumowała, że samolot emituje średnio 77 razy więcej dwutlenku węgla na pasażera niż pociąg na tych trasach. Grupa wezwała również do zagwarantowania, że kolej krajowa nie wykorzysta sytuacji do zawyżania cen lub "obniżenia jakości usług kolejowych”.
Zanim decyzja oficjalnie wejdzie w życie, musi jeszcze zostać przegłosowana w senacie, a potem trafi do izby niższej.
Francja nie będzie pionierem pomysłu zastąpienia krótkodystansowych lotów krajowych przejazdami koleją. Rok temu podobną innowację wprowadziły linie lotnicze Austrian Airlines. Zastąpiono wówczas loty z Wiednia do Salzburga zwiększoną liczbą przejazdów kolejowych, inicjatywę dofinansował rząd. Austria również miała na celu zmniejszenie śladu węglowego - przypomina BBC.