Wielka Brytania zaskakuje ambicją. Jest plan celu klimatycznego na 2035 r. Będzie w nim lotnictwo

Boris Johnson ściga się ze światem na klimatyczne obietnice. Brytyjski rząd ogłosił, że wyznaczy cel na 2035 rok: redukcję emisji o 78 proc. w porównaniu ze stanem z 1990 roku. To najambitniejszy tego typu plan na świecie. Są w nim też nowości.
Zobacz wideo Rudzińska-Bluszcz: Środowisko to dobro wspólne. Powinniśmy móc wymagać od rządzących, żeby o nie dbali

W czwartek 22 kwietnia rozpocznie się szczyt klimatyczny, zorganizowany przez Joe Bidena. Prezydent Stanów Zjednoczonych spotka się (wirtualnie) z 40 globalnymi liderami (swoje uczestnictwo zgłosił m.in. Andrzej Duda). Na posiedzeniu otwierającym szczyt swoje wystąpienie będzie mieć Boris Johnson. Brytyjski premier będzie miał się czym pochwalić, przy okazji wzywając innych do wzmożenia działań. 

Ursula von der LeyenJest porozumienie negocjatorów PE i krajów UE ws. pakietu klimatycznego

Boris Johnson ogłasza nowy cel klimatyczny

Jego kraj właśnie podbił stawkę, jeśli chodzi o cele dotyczące zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Ogłoszony przez rząd w Londynie cel na 2035 r. zakłada 78 proc. redukcji w odniesieniu do 1990 r. Żadna z dużych gospodarek nie idzie tak daleko. To kolejny krok w drodze do neutralności klimatycznej, zaplanowanej na 2050 r. Wcześniejszym był cel na 2030 r., który zakłada 68 proc. redukcję - gdy go ogłaszano, w grudniu ubiegłego roku, także był najbardziej ambitny pośród założeń innych największych gospodarek. 

Wielka Brytania zaszła już całkiem daleko. Dokładnie 30 lat temu zanotowała szczyt emisji CO2, na poziomie 900 megaton w całym roku. Teraz idzie w kierunku zejścia poniżej 500 Mt, co może jej się udać już w przyszłym roku. Ogłoszony 20 kwietnia cel to już szósty tak zwany węglowy budżet Wielkiej Brytanii. Rząd chwali się, że dwa pierwsze przekroczył, trzeci, który kończy się w 2022 roku, także ma zostać wykonany w ponad 100 procentach. Między 1990 a 2019 rokiem Wielka Brytania ścięła emisje o łącznie 44 proc., w sektorze energetycznym o dwie trzecie. 

Wielka Brytania w walce o klimat. Samoloty i statki pod lupą

Najnowszy cel na 2035 r., który jeszcze musi zostać zatwierdzony przez parlament (ma się to stać do końca czerwca), oznacza przyspieszenie redukcji emisji dwutlenku węgla o 15 lat. Jak Brytyjczycy chcą to osiągnąć? Zgodnie z rekomendacjami Komitetu ds. Zmian Klimatu, główne kroki powinny wyglądać następująco: 

- do początku lat 30. XXI wieku wszystkie nowe samochody (także furgonetki) i kotły mają być niskoemisyjne, a w większości elektryczne,

- do 2040 roku elektryczne mają być też wszystkie nowe samochody ciężarowe,

-  przemysł ma się przestawić na wykorzystywanie energii odnawialnej i wodoru lub wychwytywać wytwarzany przez siebie dwutlenek węgla i przechowywać go (w bezpieczny sposób) na dnie morza, 

- do 2035 roku w produkcji energii elektrycznej węgiel ma już wcale nie być wykorzystywany, a podstawowym jej źródłem mają stać się morskie farmy wiatrowe,

- zmniejszenie strat energii poprzez poprawę izolacji budynków,

- ograniczenie spożycia nabiału oraz mięsa z najwyższymi wskaźnikami emisyjności w czasie produkcji o 20 proc. do 2030 roku, 

- zwiększenie ilości lasów z obecnych 13 do 15 proc. powierzchni kraju do 2035 r., 

- odtwarzanie torfowisk, 

- ograniczenie podróżowania samochodami oraz spowolnienie wzrostu popytu na loty,

- zastosowanie wodoru jako paliwa w transporcie, w tym w morskim.

Specjalny wysłannik prezydenta USA ds. klimatu John KerryBiden walczy o sukces w polityce klimatycznej. Deklaracja Chin i USA

Po raz pierwszy Wielka Brytania uwzględniła w swoim budżecie transport lotniczy i morski - jako pierwsza duża gospodarka. W jej przypadku to ważne także dlatego, że Brytyjczycy latają wyjątkowo dużo - w każdym razie przed pandemią. Według danych z 2018 roku, nie mieli sobie równych na świecie, co 12. miejsce w samolocie w ramach połączenia międzynarodowego zajmował Brytyjczyk. Wielka Brytania była też na trzecim miejscu pod względem ilości emisji związanych z lotnictwem - wylicza GSCC (Globalna Rada ds. Komunikacji Strategicznej - sieć specjalistów działająca w 14 krajach w komunikacji na temat klimatu i energii). 

Francja walczy z emisją dwutlenku węgla. Przejazdy pociągiem zamiast lotów krajowychFrancja walczy z emisją dwutlenku węgla. Pociągi zamiast lotów krajowych

Te dwie branże - żegluga morska i lotnictwo - jak na razie dość opornie poddawane są zmianom związanym z walką o powstrzymanie katastrofalnego ocieplenia. Wielka Brytania w ostatnim czasie chce wyznaczać trendy w takich działaniach, to też zapewne przygotowanie gruntu pod dyskusje na ONZ-towskim szczycie klimatycznym, który odbędzie się w tym właśnie kraju, w Glasgow, w listopadzie. 

Więcej o: