Wraz z końcem ubiegłego roku rząd wprowadził przepisy, dzięki którym gminy mogą tworzyć Strefy Czystego Transportu. Na taki obszar nie będą mogły wjechać pojazdy, które nie spełniają odpowiednich norm emisji lub starsze niż np. 15 lat. Każda gmina może ustalić własne zasady, ale na razie żadna nie wprowadziła SCT. Będzie jednak jedna wspólna rzecz w przepisach.
Wjazd do SCT niedozwolonym pojazdem, będzie kosztował do 500 zł mandatu. To samo dotyczy osób, które nie mają naklejki lub mają nieprawidłową naklejkę.
Nowe przepisy wymagają oznaczenia pojazdów. Samochody elektryczne, wodorowe i na gaz mogą wjechać do SCT bez ograniczeń. Te pierwsze mają zielone tablice rejestracyjne, więc kontrolerzy będą mogli w łatwy sposób je zidentyfikować i pominąć podczas sprawdzania.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Inaczej wygląda sprawa z pozostałymi pojazdami. Te zostaną oznaczone specjalną naklejkę (taką samą w całym kraju), której wzór niedawno poznaliśmy. "Dzięki wprowadzonym zmianom posiadacze nisko i zeroemisyjnych pojazdów, którzy nie mają specjalnych tablic, będą mogli wjeżdżać do stref w całej Polsce. Łatwiej będzie też posiadaczom aut, które zostaną uznane za dopuszczone do wjazdu w różnych gminach w Polsce - jeśli ich pojazd będzie spełniał wymagania z innej gminy, która wydała naklejkę. Będzie to możliwe do stwierdzenia na podstawie roku produkcji auta lub rodzaju paliwa. W projekcie znalazł się symbol znaku oznaczającego strefę czystego transportu, aby była ona bardziej czytelna" - informuje resort klimatu.
Oznaczenia na naklejce należy interpretować w poniższy sposób:
Wzór naklejki Strefy Czystego Transportu fot. gov.pl
Decyzję o wprowadzeniu SCT podjął już Kraków. Pierwszy etap wprowadzenia przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2023 roku. SCT obejmie m.in. Stare Miasto, Kazimierz, Kleparz, Nowy Świat czy Stare Podgórze. Na ten obszar będą mogły wjechać pojazdy spalinowe spełniające normy emisji spalin Euro 3, a więc zarejestrowane po raz pierwszy w styczniu 2001 roku. Co roku zasady będą zaostrzane.
Podczas konferencji Biura Zarządzania Ruchem Drogowym dyrektor Tamas Dobi przekazał w tym tygodniu, że Warszawa plan wdrażania SCT przedstawi do końca roku. Pilotaż będzie trwał do 2023 roku, a przepisy wejdą w życie z końcem 2025 roku - podaje RMF FM.