Dworzec Centralny z nowymi lampami oszczędza prąd. Wyłącza też lampy dekoracyjne

PKP poinformowało nas, że na Dworcu Centralnym w październiku zmieniono oświetlenie. Część dekoracji została wyłączona. Ponadto w hali głównej działa system automatyczny. Podobne zmiany wdrożono też w innych tego typu obiektach w Polsce.

Kryzys energetyczny zmusza do oszczędzania prądu nie tylko instytucje publiczne, ale również firmy. Warszawa na przykład wymienia stare sodowe lampy na ledowe. To pozwoli oszczędzić miastu nawet 35 mln zł. Lampy wymieniono też na stołecznym Dworcu Centralnym, za co odpowiedzialne było PKP. Zwróciliśmy się więc do państwowej spółki z pytaniami na ten temat.

Zobacz wideo Oszczędzając prąd, realnie oszczędzamy nasze pieniądze?

Dworzec Centralny ma nowe oświetlenie

Jak przekazało Next.gazeta.pl PKP, w październiku wymieniono część oświetlenia zewnętrznego na elewacji dworca od strony Alei Jerozolimskich i Złotych Tarasów na energooszczędne w technologii LED.

Dzięki temu blisko trzyipółkrotnie ograniczyliśmy zużycie energii elektrycznej niezbędnej do oświetlenia tej części elewacji i terenu zewnętrznego

- informuje PKP

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl 

Ponadto w celu dalszego zmniejszenia zużycia energii elektrycznej wyłączono część oświetlenia dekoracyjnego w galeriach, co - jak twierdzi firma - odbyło się bez zmniejszania komfortu dla podróżnych. 

W hali głównej Dworca Centralnego zastosowano natomiast zautomatyzowane sterowanie oświetleniem. System oparto na pomiarze natężenia światła - jeśli naturalne oświetlenie spadnie do określonego progu, to na hali dworca automatycznie załączają się lampy.

Jak PKP oszczędza prąd?

Dworzec Centralny nie jest jedynym miejscem, w którym PKP szuka oszczędności. Spółka przekazała nam, że "na wszystkich dworcach realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych jest montowane energooszczędne oświetlenie w technologii LED i systemy automatyki nim sterujące. Dodatkowo nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej czuwają systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS - Building Management System). Ponadto na wybranych przebudowywanych i budowanych od podstaw dworcach realizowanych w ramach PID instalowane są panele fotowoltaiczne służące do produkcji 'zielonej energii'. Jest ona wykorzystywana na potrzeby własne dworców. Do końca 2021 roku panele fotowoltaiczne zamontowano na 14 dworcach kolejowych należących do PKP S.A.".

"Produkcję energii z oddanych do eksploatacji do końca 2021 roku paneli szacuje się na 102 tysiące kWh rocznie. Oczywiście ilość wytworzonej energii będzie rosła wraz z oddawaniem kolejnych dworców realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Szacuje się, że po zakończeniu PID łączna moc instalacji fotowoltaicznych osiągnie 520,4 kWp. Największą z nich będzie ta, którą zostanie zlokalizowana na dachu nowego dworca Olsztyn Główny. Jej moc będzie wynosić około 111 kWp, a produkcję 'zielonej energii' szacuje się na około 100 tysięcy kWh rocznie, To bardzo dużo zważywszy, że obecnie 'najmocniejsza' fotowoltaika, znajdująca się na dworcu w Białymstoku jest w stanie wytworzyć rocznie nieco ponad 21 tysięcy kWh 'zielonej energii'" - poinformowało PKP. 

Więcej o: