Podwykonawcy Astaldi blokują drogę Lublin - Warszawa. Protest na rondzie w Żyrzynie

Firmy, które współpracowały z Astaldi jako podwykonawcy w kontraktach kolejowych, zgodnie z zapowiedziami zaczęły protest. W czwartek rano ciężarówki i maszyny budowlane zablokowały rondo w Żyrzynie na trasie z Lublina do Warszawy.

Rondo w Żyrzynie leży na ruchliwej DK17, łączącej Lublin ze stolicą. Jak podaje "Dziennik Wschodni", na trasie już tworzą się korki. Uczestnicy protestu chcą zapewnienia, że wszystkie faktury zostaną uznane. Jak podaje RMF FM, na rondzie jest około 40 ciężarówek, a także sprzęt budowlany, przejazd jest całkowicie zablokowany.

Podwykonawcy Astaldi chcą wypłaty pieniędzy

Podwykonawcy protestują, bo chcą odzyskać pieniądze, które winna jest im firma Astaldi. Chodzi o inwestycje kolejowe. Astaldi kilka tygodni temu zeszła z budowy dwóch linii kolejowych: Dęblin - Lublin i Leszno - Rawicz. W związku z tym, na początku października inwestor, czyli PKP PLK, wypowiedziała włoskiej firmie umowę. Astaldi tłumaczyła wtedy, że od dawna ostrzegała przed problemami, ale rząd nie reagował.

Dlatego zaległe wynagrodzenia wypłaca teraz podwykonawcom PKP PLK. Spółka zapewnia, że robi wszystko, by robić to szybko, ale nie ma w tym wsparcia ze strony Astaldi.  

Blokada ronda w Żyrzynie przez podwykonawców AstaldiBlokada ronda w Żyrzynie przez podwykonawców Astaldi Gazeta.pl

PKP PLK zapewnia o wsparciu podwykonawców

- Do tej pory wypłaciliśmy podwykonawcom Astaldi ponad 30 mln zł, na dziś szykujemy wypłatę w wysokości około 10 mln zł. Jeszcze nigdy nie było tak, by podwykonawcy, którzy zostali pozostawieni sami sobie przez wykonawcę, tak szybko dostawali pieniądze od zamawiającego - mówi next.gazeta.pl Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

- Działania, które podjęliśmy mają na celu jak najszybsze zapewnienie pieniędzy podwykonawcom, nam bardzo zależy na tym, żeby mogli oni dalej prowadzić swoją działalność. Astaldi z nami nie współpracuje, nie pomaga, by odpowiednie dokumenty szybciej docierały - dodaje.

Problemy Astaldi

Problemy włoskiej firmy budowlanej Astaldi wyszły na jaw na początku października. Zgłosiła się ona wtedy do sądu o ochronę przed wierzycielami. Firma chce przeprowadzić restrukturyzację. W Polsce Astaldi bierze udział w kilku dużych inwestycjach drogowych (m.in. na S7 i S8) – GDDKiA zapewnia, że na wszystkich z sześciu kontraktach prowadzone są prace. Wartość drogowych umówi realizowanych przez Astaldi to 4 mld zł, do wykonania zostały prace o wartości około 2,3 mld zł. Astaldi bierze też udział w budowie fragmentu II linii warszawskiego metra.

Więcej o: