Od początku 2021 roku w Polsce obowiązuje podatek cukrowy. Polski rząd forsuje jednak, by opłatę określać jako "promocję prozdrowotnych wyborów konsumentów". Niejasności zawierają także przepisy. Przedstawiciele Coca-Coli w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" zauważają, że syropy do przygotowywania napojów z automatów nie są objęte opłatą cukrową, ponieważ nie są środkiem spożywczym.
Należy jednak zaznaczyć, że w tej kwestii czekamy na jednoznaczną wykładnię właściwych organów. Niestety w innych, budzących wątpliwości interpretacyjne kwestiach związanych z daniną cukrową nie otrzymaliśmy z Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów ani z Krajowej Informacji Skarbowej żadnej wiążącej interpretacji przepisów ww. ustawy
- powiedział dziennikowi przedstawiciel Coca-Cola Polska.
McDonald's uważa, że opłata cukrowa będzie ponoszona na poziomie hurtownika i to oczywiście przełoży się na koszty, które ponosi sieć fastfood oraz jej franczyzobiorcy.
W naszej opinii zgodnie z obowiązującymi przepisami opłata cukrowa powinna być odprowadzana od syropu, z którego przygotowywane są napoje w restauracji. Powinna być ona odprowadzana przez hurtownika sprzedającego syrop do sprzedaży detalicznej. Jako McDonald’s działamy zgodnie z tym założeniem i opłata cukrowa od syropu zostanie odprowadzona zgodnie z tym założeniem
- poinformowała nas Patrycja Pazio, Corporate Relations Specialist w McDonald's Polska. McDonald's poinformował nas także, że póki co, trudno jest im ocenić wpływ opłaty cukrowej na ceny napojów w ich lokalach. Firma dodaje, że w restauracjach franczyzowych decyzje dotyczące cen podejmują franczyzobiorcy.
Oferta OkazYEAH w McDonald's została nieco zmodyfikowana. W skład zestawów promocyjnych nie wchodzą już słodzone napoje. Zamiast nich pojawiła się wyłącznie woda mineralna, do wyboru gazowana lub niegazowana (nie ma również opcji wyboru coli zero). Jak dowiedziało się WP.pl. zmiana ta jest związana z podatkiem cukrowym.
Wymiana napoju słodzonego na wodę w zestawach okazYEAH! dostępnych w aplikacji mobilnej McDonald’s jest efektem wprowadzenia w Polsce podatku cukrowego
- poinformowała WP.pl Patrycja Pazio. Nie był to jednak zdaniem sieci fastfood jedyny powód wymiany.
Jednocześnie wpisuje się ona (wymiana na wodę - dop. red.) w działania prowadzone przez naszą markę od kilku lat, mające na celu oferowanie gościom bardziej zbilansowanych posiłków
- podkreśla Pazio. Dodaje, że McDonald's pracuje już nad rozwiązaniem, dzięki któremu będzie można kupić wybrane napoje w ramach promocji okazYEAH!. Szczegóły mają zostać podane wkrótce.
Tzw. podatek cukrowy to dopłata do słodzonych napojów, niezależnie czy użyto do tego celu cukru, czy słodzika. Opłata już odbiła się na cenach, które wzrosły średnio o 40 proc. Szczegółowo wyjaśnialiśmy podatek cukrowy na naszym portalu pod TYM adresem.
Rząd szacuje, że w 2021 roku z tytułu podatku cukrowego, zostanie zebrane 3 mld złotych. 96 proc. tej kwoty ma trafić do NFZ. Wpływy te mają zostać przeznaczone na działania profilaktyczne oraz na uruchomienie kompleksowego programu koordynowanej opieki nad osobami dotkniętymi otyłością, w tym otyłością olbrzymią. Nie wiadomo jednak, jakie konkretne kwoty zostaną przeznaczone na te cele.