InPost oficjalnie poinformował, że od czwartku 21 stycznia ruszają zapisy na 175 mln istniejących akcji spółki. Przedział cenowy ustalono na 14-16 euro, co dawałoby kapitalizację rynkową spółki w wysokości 7-8 mld euro.
Decyzja giganta rynku dostaw oznacza najprawdopodobniej, że do nie dojdzie do przejęcia przez Allegro. Spółka 29 stycznia zamierza bowiem zadebiutować na giełdzie Euronext Amsterdam. Informacje o możliwym przejęciu firmy kurierskiej przez największy działający w Polsce serwis e-commerce pojawiły się w zeszłym roku. Transakcja wydawała się prawdopodobna z dwóch względów. Po pierwsze partnerstwo pomiędzy Allegro i InPostem oparte jest na strategicznym porozumieniu po raz pierwszy zawartym już w roku 2014. Po drugie to Allegro miało prawo do pierwokupu InPostu.
Kilka dni temu pojawiły się też doniesienia świadczące o tym, że współpraca Allegro i InPostu nie będzie już tak bliska. Serwis chce bowiem, jak donosi agencja Reutera, kupić 3 tys. automatów do dystrybucji paczek.
Oferta dotyczy prywatnej sprzedaży istniejących akcji spółki, skierowanej do wybranych inwestorów instytucjonalnych. Akcjonariuszami sprzedającymi są: AI Prime & Cy SCA (należący do funduszy Advent International Corporation), Templeton Strategic Emerging Markets Fund IV, oraz PZU Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych BIS 2.
InPost to największy w Polsce operator logistyczny, w którego zainwestowały amerykańskie fundusze inwestycyjne Advent International i KKR. Firma oferuje usługi kurierskie oraz dostawy za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci Paczkomatów InPost dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, w tym kompleksowe usługi dedykowane branży e-commerce. Liczba Paczkomatów InPost przekracza obecnie 10 000 urządzeń.
Inwestycja w polską firmę przewozową może okazać się atrakcyjna, bo w dobie pandemii rośnie rynek e-commerce. Intensywnie rósł on zresztą jeszcze przed wybuchem pandemii. W 2010 roku wartość transakcji zawieranych w sieci wynosiła w Polsce ok. 15 mld zł. W roku 2019 rynek handlu online był już wart 50 mld zł. A przewidywania na rok 2020 mówiły o 70 mld zł.
Rosnący rynek e-commerce był powodów, dla których Allegro wszedł na giełdę. W tym tygodniu notowania spółki przebiły poziom 100 mld zł - zaledwie dwa tygodnie po debiucie. To świadczy o entuzjastycznym nastawieniu inwestorów, którzy wierzą, że handel online dalej będzie się intensywnie rozwijał. Przejęcie InPostu z pewnością mogłoby pomóc Allegro wzmocnić pozycję lidera.
Czytaj też: Rząd przyjął rozporządzenie o wsparciu dla firm. Postojowe, zwolnienia z ZUS, dopłata 5 tys. zł