Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko właścicielowi sieci Kaufland. "Nieuczciwa przewaga"

- Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa - stwierdza w komunikacie prezes UOKiK. I wszczyna postępowanie wobec właściciela sieci Kaufland, który rzekomo miał dopuścić się nieprawidłowości przy zawieraniu umów z niektórymi dostawcami. Mamy komentarz sieci.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce Kaufland Polska Markety. Zdaniem Urzędu są  podstawy do postawienia zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.

Zobacz wideo RPO o przejęciu Polska Press: Postanowienie sądu trzeba wziąć pod uwagę i "zamrozić" sytuację

UOKiK o postępowaniu przeciwko sieci Kaufland: Wsteczne obniżanie ceny

Wątpliwości wzbudziły dwie praktyki przedsiębiorcy. Pierwsza polegała na ustalaniu warunków współpracy z niektórymi dostawcami produktów rolno-spożywczych już po rozpoczęciu danego roku. "W takich przypadkach, przy przedłużających się negocjacji umowy na kolejny rok lub rozpoczęciu ich z opóźnieniem, dostawca nie wie, na jakich warunkach realizuje dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy" - twierdzą urzędnicy. W komunikacie czytamy też, że w nowych kontraktach często wprowadzane nowe rabaty lub podwyższano dotychczasowe. "W praktyce oznacza to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do tej sieci" - uważa UOKiK. 

Kaufland, który należy do tej samej grupy kapitałowej, co Lidl, miał też pobierać od niektórych dostawców produktów dodatkowy rabat nieprzewidziany w umowie. 

- Ustalanie warunków współpracy w trakcie jej trwania powoduje, że dostawcy nie wiedzą, ile zarobią za realizację zamówień. Podobnie jest w przypadku dodatkowego rabatu. Kontrahenci Kaufland Polska Markety nie mają pewności, kiedy sieć zażąda pomniejszenia ich wynagrodzenia. Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa, co oznacza, że zasady współpracy, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy - wyjaśnia cytowany w komunikacie Urzędu prezes Tomasz Chróstny.  

Lidl zapowiedział podwyżki dla pracownikówDyskonty podwyższają pensje. Kasjerzy zarobią prawie 5 tys. zł

Nieuczciwa przewaga. Postępowanie nie tylko wobec Kaufland

Za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi kara do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy. Postępowanie wszczęte wobec sieci Kaufland nie jest pierwszym wytoczonym przez UOKiK. W 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu podobnego postępowania ws. sieci Biedronka.

Urząd, wykorzystując nowe przepisy, wszczął też inne postępowania. Sieci Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche miały nie uregulować terminowa wszystko płatności wobec kontrahentów. I w tym wypadku UOKiK powołał się na regulacje dotyczące nieuczciwej przewagi rynkowej.

Kaufland komentuje decyzję UOKiK

Marcin Łojewski, członek zarządu Kaufland Polska, przesłał do redakcji next.gazeta.pl komentarz w sprawie. - Podstawą działania Spółki jest prowadzenie działalności w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym kształtowanie relacji z dostawcami z poszanowaniem interesów obu stron. Aktualnie analizujemy wydane w sprawie postanowienie i zamierzamy się do niego ustosunkować. Jednocześnie Spółka jak zawsze deklaruje pełną gotowość do współpracy z Urzędem w ramach toczącego się postępowania oraz wyjaśnienia wszelkich wątpliwych kwestii. W tym zakresie liczymy również na otwartość Urzędu na dialog w ramach prowadzonego postępowania - czytamy w przesłanym oświadczeniu.  

Jak sieci handlowe walczą z marnowaniem żywności?(Nie)Marnowanie jedzenia. Jak sieci handlowe ograniczają straty żywności?

Więcej o: