Od dziś osoby fizyczne mogą ubiegać się o dotacje na zakup samochodów elektrycznych i wodorowych. Wnioski elektroniczne przyjmuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja wyniesie 18 750 złotych, a w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny - 27 tysięcy złotych. Na dopłaty z programu "Mój elektryk" przeznaczono 500 milionów złotych.
Celem programu jest obniżenie emisyjności transportu, rozwój elektromobilności i polepszenie jakości życia mieszkańców. Resort klimatu liczy na duże zainteresowanie dofinansowaniami ze strony rodzin.
W programie "Mój elektryk" wprowadzono zmiany w porównaniu z ubiegłorocznym naborem. Limit maksymalnej ceny dotowanego pojazdu to 225 tysięcy złotych. Nie dotyczy on nabywców z Kartą Dużej Rodziny.
Osoby ubiegające się o środki będą mogły skorzystać z uproszczonej procedury. Dofinansowanie będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta. Aby ją uzyskać, wystarczy wypełnić wniosek elektroniczny. Osoba ubiegająca się o dotację musi zarejestrować pojazd na terytorium Polski, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.
Czy 20-30 tys. zł dopłaty może wpłynać na decyzję o zakupie samochodu elektrycznego? Patrząc na ich ceny w Polsce, można poddać to w wątpliwość. To wciąż drogi produkt i nawet auta niskiej klasy są kilkukrotnie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki. Za mniej niż 100 tys. zł można kupic ledwie cztery modele, ktore nadają się głównie do jazdy po mieście - wynika z rankingu Moto.pl. Są to Skoda Citigo-e iV (82 050 zł), Smart EQ fortwo (96 900 zł), Smart EQ forfour (94 400 zł) oraz Volkswagen e-UP! (99 490 zł).
W tym przypadku około 20 proc. wartości samochodu może rzeczywiście wpłynąć na zakup, ale to i tak oferty, na które mało, kto może sobie pozwolić. Większe, rodzinne samochody to już przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych więcej. Najtańszy Opel Mokka-e kosztuje 139 900 zł, Kia e-Soul 139 990 zł, a Mazda MX-30 142 900 zł.
W kolejnych tygodniach w ramach programu będą uruchamiane nabory dla przedsiębiorców, instytucji i samorządów. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział również ścieżkę wsparcia dla leasingu samochodów.
Wnioski są przyjmowane do momentu wyczerpania środków lub do 2025 roku.