Sejm przyjął 8 lipca nowelizację ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która mówi o przyznaniu prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego dla niektórych pracowników PIP. We wtorek ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Inspektorzy pracy wykonujący czynności kontrolne otrzymają dodatkowe dni urlopu wypoczynkowego w wymiarze 6 dni roboczych po 10 latach pracy i 12 dni roboczych po 20 latach pracy - wyjaśnia w komunikacie Państwowa Inspekcja Pracy. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r.
"Takie rozwiązanie, będące także wyrazem uznania dla pracowników PIP wykonujących czynności kontrolne (wielokrotnie bardzo stresujące), powinno przyczynić się do większej regeneracji pracowników PIP podczas ich urlopów wypoczynkowych, co będzie miało pozytywny wpływ na efektywność i intensywność ich działań podczas pracy" - napisano w uzasadnieniu projektu.
Jak podkreśla Państwowa Inspekcja Pracy, przyznanie inspektorom pracy dodatkowych świadczeń nie będzie miało wpływu na budżet państwa. "Dodatkowe dni urlopu wypoczynkowego dla inspektorów będą rekompensowane zwiększoną intensywnością wykonywanej pracy i produktywnością inspektorów w ramach wykonywanego czasu pracy" - czytamy w komunikacie.
Pracownicy zatrudnieni przez co najmniej 10 lat mają prawo skorzystać z 26 dni płatnego urlopu wypoczynkowego. W przypadku krótszego stażu pracy przysługuje im 20 dni urlopu - tak wynika z art. 154 Kodeksu pracy.
Istnieje również grupa uprzywilejowanych zawodów, która może cieszyć się dłuższym urlopem. W Polsce zaliczają się do niej m.in. nauczyciele, prokuratorzy i sędziowie, policjanci oraz żołnierze. Od 2022 roku dołączą do niej także inspektorzy PIP. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, prokuratorzy i sędziowie po 10 latach pracy otrzymują dodatkowe 6 dni urlopu, a po 15 latach pracy - 12 dni. W przypadku policjantów jest to dodatkowe 5 dni urlopu wypoczynkowego po przepracowaniu 15 lat, 9 dni w przypadku pracowników z 20-letnim stażem służby oraz 13 dni urlopu przy 25-letnim stażu.