Kiedy z CPK wystartuje pierwszy samolot? Horała podał datę zakończenia budowy portu. "Na razie się udaje"

Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zapewnił, że komponent lotniskowy CPK ma być ukończony zgodnie z planem - w 2027 roku. Polityk odniósł się także do raportu Najwyższej Izby Kontroli w tej sprawie. NIK uważa, że termin zakończenia CPK w 2027 r. jest zagrożony.
Zobacz wideo Mikołaj Wild o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w "Twarzą w twarz"

Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła ostatnio wyniki raportu dotyczącego realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wynika z niego, że planowany termin zakończenia budowy w 2027 roku jest zagrożony, a dokładne koszty jego budowy nie są jeszcze znane. Sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała powiedział podczas konferencji prasowej na temat budowy portu, że jego zdaniem NIK nie stwierdziła żadnych nieprawidłowości, a posłowie opozycji "albo tego raportu nie czytali, albo czytali i bardzo cynicznie kłamią". 

.Awantura na spotkaniu ws. CPK. Jaja poszły w ruch. 'Wersalu nie będzie'

Marcin Horała: Zakończenie budowy CPK w 2027 roku jest aktualne

- Zakończenie budowy w roku 2027 rok jest aktualne. Kwestia komercyjnego użytkowania […] to już decyzja linii lotniczych. Może na przykład dla części z tych linii będzie decyzja, aby rozpocząć w sezonie lato 2028 - odpowiedział Horała na pytanie jednego z dziennikarzy. - Od początkowej decyzji, od stanu zero w 2017 roku do zakończenia budowy w 2027 roku to jest 10 lat. Dla porównania port lotniczy Berlin Brandenburg tak liczony, to jest 25-27 lat, więc dwa i pół raza więcej. Czy to się uda? Zobaczymy, na razie się udaje - dodał. 

Więcej o Centralnym Porcie Komunikacyjnym czytaj na stronie głównej Gazeta.pl

Centralny Port KomunikacyjnyCPK - znamy lokalizację. Dziewięć miejscowości do całkowitej likwidacji

Raport NIK ws. CPK: Zakończenie budowy w 2027 roku jest zagrożone

Horała, odnosząc się na antenie Polskiego Radia 24 do raportu NIK w sprawie CPK, zapewnił, że kontrolerzy nie stwierdzili większych nieprawidłowości przy inwestycji, a konkluzje podkreślają zgodność wydatków z zasadami prawa i ich gospodarność.

Przyznał, że NIK miała uwagi do jednego dokumentu - koncepcji CPK sprzed czterech lat. - Nie wszystko przewidziała, życie potoczyło się inaczej, co się zawsze zdarza przy dużych projektach. Koncepcja jest zawsze potem aktualizowana, precyzowana - powiedział wiceminister infrastruktury.

Tymczasem wg raportu NIK koniec 2027 roku "przy tym tempie prac" jest zagrożony, a w przyjętej w 2017 roku Koncepcji CPK "nie przedstawiono pełnego uzasadnienia biznesowego, w tym m.in. harmonogramu związanego z powstawaniem kosztów i korzyści, wyliczeń finansowych spodziewanych korzyści oraz oszacowania korzyści utraconych". Do tego, jak czytamy, nadal brak pełnego harmonogramu rzeczowo-finansowego Programu CPK.

Więcej o: